Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 925 od granicy miasta na prawach powiatu Ruda Śląska – A1 do granicy miasta na prawach powiatu Rybnik

Nazwa zadania:

Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 925 od granicy miasta na prawach powiatu Ruda Śląska – A1 do granicy miasta na prawach powiatu Rybnik

Link do strony internetowej zadania: https://dw925-rudaslaska-a1-rybnik.pl/

 

Okres realizacji zadania (robót budowlanych):   od 17.07.2023 r. do 17.04.2026 r.

Wartość całkowita zadania:                             343 649 510,50 zł

Wartość dofinansowania:                                 292 000 000 zł

W dniu 17-07-2023 r. podpisano umowę na roboty budowlane dla zadania pn.: Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 925 od granicy miasta na prawach powiatu Ruda Śląska – A1 do granicy miasta na prawach powiatu Rybnik z terminem zakończenia 17-04-2026 r.

W dniu  17-04-2024 r. podpisano decyzję w sprawie dofinansowania projektu własnego Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 925 od granicy miasta na prawach powiatu Ruda Śląska – A1 do granicy miasta na prawach powiatu Rybnik realizowanego w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027, Priorytet FESL.04 ,,Fundusze  Europejskie dla sprawnego transportu’’, Działanie FESL.04.01 ,,Drogi wojewódzkie’’.

Inwestycja zlokalizowana jest na terenie gmin: Mikołów, Ornontowice, Orzesze, Czerwionka-Leszczyny w powiecie mikołowskim i rybnickim. Projektowana droga wojewódzka stanowi ważne połączenie o charakterze ponadregionalnym. Łączy autostradę A1, będącą częścią transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T), prowadząc ruch od strony przejścia granicznego w Czechach, w kierunku ważnych punktów w aglomeracji śląskiej.

Zakres projektu obejmuje m.in.:

– przebudowę drogi o parametrach klasy G o łącznej długości ok. 23,985 km

– ujednolicenie szerokości jezdni, poboczy, przebudowa (całkowita wymiana) istniejącej konstrukcji nawierzchni z dopuszczeniem nacisku na pojedynczą oś 11,5 tony

– przebudowę i korektę geometrii istniejących skrzyżowań,

– przebudowę/budowę chodników i chodników z dopuszczeniem ruchu rowerowego,

– budowę i przebudowę zjazdów,

– budowę miejsc przeznaczonego do kontroli pojazdów,

– przebudowę istniejących zatok autobusowych oraz budowę nowych,

– zastosowanie elementów bezpieczeństwa ruchu i uspokojenia ruchu,

– budowę sygnalizacji świetlnych,

– wykonanie azyli dla pieszych na wybranych przejściach,

– budowę i przebudowę przepustów

– poprawę stanu technicznego obiektów mostowych w ok. km 16+545 i ok. km 18+010

– budowę infrastruktury technicznej dla obsługi projektowanego obiektu (np. kanalizacja deszczowa, oświetlenie, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu)

– wykonanie elementów odwodnienia pasa drogowego

– zabezpieczenie i przebudowę wszystkich kolizji z urządzeniami obcymi – sieci uzbrojenia i inne, w tym urządzenia melioracji

– budowę kanałów technologicznych

Ogólnym celem projektu jest poprawa warunków ruchu, efektywności i jakości w obszarze drogi wojewódzkiej nr 925 bezpośrednio połączonej z autostradą A1 za pośrednictwem ronda w ciągu DW 925 w miejscowości Stanowice (węzeł Rybnik) i A4 (na terenie miasta na prawach powiatu Ruda Śląska) należącymi do sieci TEN-T, poprzez jej przebudowę, na odcinku pomiędzy granicami miast na prawach powiatu Ruda Śląska – Rybnik. Przebudowana DW 925 połączona przez węzeł Rybnik z autostradą A1 usprawni komunikację z Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice – Pyrzowice. Ponadto przebudowywana droga przyczyni się do polepszenia infrastruktury drogowej z DK 44, która stanowi połączenie komunikacyjne z m. Tychy, Mikołów, Gliwice, Bieruń, Oświęcim, a tym samym stanowi połączenie z województwem małopolskim oraz opolskim. W ten sposób DW 925 umożliwia dostęp miejscowości powiatu mikołowskiego, rybnickiego i Rybnika do bazowej sieci TEN-T.

Ponadto projekt przewiduje wybudowanie elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego takich jak:

– inteligentny system sygnalizacji świetlnej, działające w trybach akomodacyjnych tzn.

z dostosowaniem programów do natężenia ruchu;

– azyle na przejściach dla pieszych w wybranych miejscach;

– zabudowę balustrad i barier, elementów bezpieczeństwa ruchu;

– doświetlenie przejść dla pieszych;

Zwiększenie bezpieczeństwa ruchu osiągnięto również poprzez ograniczenie prędkości pojazdów. Środkami zapewniającymi to rozwiązanie jest:

– wprowadzenie elementów mających na celu uspokojenie ruchu, oznakowania pionowego,

w postaci ograniczenia prędkości;

– zmiana kierunku prowadzenia ruchu na skrzyżowaniu poprzez zastosowanie ronda bądź skrzyżowania skanalizowanego z wyznaczonym pasem do lewoskrętu.

Wprowadzone zostaną również rozwiązania wpływające na zarządzanie i organizację transportu publicznego są m.in.:

– przebudowa drogi w zakresie korekty łuków poziomych, ujednolicenie szerokości jezdni,

– dostosowanie nośności drogi do nacisku osi 11,5 t,

– zastosowanie cichej nawierzchni,

– budowa/przebudowa zatok autobusowych,

– wykonanie krawężników peronowych dostosowanych do osób niepełnosprawnych.

Istotnym aspektami są również:

– komplementarność transgraniczna i międzyregionalna tj. program Interreg Czechy – Polska 2021-2027 (m.in. powiat rybnicki);

– usprawnienie ruchu komunikacyjnego dla regionu i poprawa dostępu do kluczowych obiektów przemysłowych, handlowych, oświaty i zdrowia;

– poprawa połączenia komunikacyjnego ważnych ośrodków gospodarczych aglomeracja śląska – Rybnik;

– zwiększenie dostępności do obiektów kluczowych dla rozwoju gosp. Regionu .tj. dostęp do Katowickiej Strefy Ekonomicznej(powiat rybnicki, Stanowice) oraz do bazy Inwest – in Silesia m.in. Miasto Ruda Śląska;

Realizowana inwestycja ma na celu poprawę bezpieczeństwa wszystkich użytkowników drogi (m.in.: pieszych, kierowców,  rowerzystów, osób z niepełnosprawnościami)  oraz zapewnienie odpowiedniej płynności dzięki wprowadzeniu jednolitych przekrojów, poprawie stanu technicznego nawierzchni i budowie chodników z dopuszczeniem ruchu rowerowego.

 

 

 

 

 

do góry/span>