DW 913 – finisz przebudowy

Wykonawca zakończył już układanie wszystkich warstw bitumicznych na DW 913. Na uwagę zasługuje fakt, że uzyskał wysoki wynik równości podłużnej nawierzchni mierzony wskaźnikiem IRI. Jest to parametr najbardziej odczuwalny przez użytkowników ruchu. Im wyższa jego wartość, tym większy komfort jazdy. Równość nawierzchni wpływa także korzystnie na trwałość drogi.

Pozostało jeszcze zakończenie robót brukarskich i porządkowych oraz instalacja niektórych elementów oznakowania. Wykonawca zapewnia, że termin zakończenia inwestycji planowany na 15 września br., będzie dotrzymany.

Warto dodać, że w tym samym czasie, ten sam wykonana na zlecenie gminy Psary przebudowywał wodociąg i i kanalizację sanitarną. Dzięki dobrej współpracy ZDW w Katowicach z gminą Psary skoordynowano te inwestycje. Dzięki temu zmniejszono uciążliwości dla użytkowników drogi i mieszkańców miejscowości położonych w rejonie drogi.

Przebudowa DW 913, na liczącym 12,6 km odcinku od skrzyżowania z DK 78 w Celinach Nowej Wsi do skrzyżowania z DW 86 w Będzinie rozpoczęła się w sierpniu 2019 roku. Roboty prowadzono na terenie czterech gmin: Ożarowice, Mierzęcice, Bobrowniki, Psary i miasta Będzina.

Zakres prac był bardzo duży. W praktyce cała konstrukcja drogi została rozebrana i wybudowana od nowa. Roboty obejmowały takie elementy jak:

  • Rozbiórka elementów przeznaczonych do likwidacji.
  • Wycinka kolidującej zieleni.
  • Rozbudowa jezdni głównej drogi wojewódzkiej nr 913. Budowa odcinków chodników, ciągów pieszo-rowerowych, ścieżek rowerowych,
  • Przebudowa zjazdów.
  • Budowa i przebudowa obiektów inżynierskich.
  • Przebudowa przejazdów kolejowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą.
  • Budowa i przebudowa kanalizacji deszczowej,
  • Przebudowa kanalizacji sanitarnej,
  • Przebudowa sieci wodociągowej,
  • Przebudowa sieci gazowej,
  • Budowa i przebudowa sieci oświetlenia ulicznego,
  • Przebudowa sieci i linii elektroenergetycznej,
  • Przebudowa sieci telekomunikacyjnych.

Wartość kontraktu realizowanego przez firmę Strabag Infrastruktura Południe to maksymalnie 124,9 mln zł brutto, przy wsparciu 95 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego (RPO) na lata 2014-20.

Znaczenie DW 913 wykracza poza funkcje lokalnej, czy regionalnej funkcji komunikacyjnej. Jest to jedna z tras dojazdowych do portu lotniczego „Katowice” w Pyrzowicach. Na uwagę zasługuje także fakt, że nowa droga, podobnie jak wszystkie przebudowywane przez ZDW w Katowicach w ostatnich latach wykonana została z wykorzystaniem najnowszych dostępnych w świecie technologii. Warstwy bitumiczne składają się z asfaltów wysokomodyfikowannych. Są dużo trwalsze od tradycyjnych.

do góry/span>