Most w Żywcu otwarty

Tej nocy o­twar­to dla ruchu sa­mo­chodowe­go i dla pie­szych most na Sole w Żywcu. Pow­stał w miej­sce sta­rej prze­pra­wy. W ze­szłym roku stary o­biekt ro­ze­bra­no i w tym samym miej­scu po­wstał jed­no­przę­słowy most o roz­pię­to­ści 109,4 m, bez pod­pór w nur­cie rzeki. Ma to duże zna­cze­nie, bo Soła czę­sto wzbie­ra w tym miej­scu i cza­sem dwa razy w roku, z po­wodu wy­so­kie­go stanu wody, stary most mu­siał być za­my­kany ze wzglę­dów bez­pieczeń­stwa.

Zgod­nie z umową most po­wi­nien być od­da­ny do u­żyt­ku w po­łowie li­sto­pa­da 2014 roku. Opóź­nie­nie jest e­fek­tem kło­potów z wy­ko­naw­cą przed­się­wzięcia, który nie był przy­go­towa­ny do re­ali­zacji tego kon­trak­tu.

Firma speł­ni­ła wszyst­kie for­mal­ne wy­mo­gi o­kre­ślone w u­sta­wie „Prawo za­mó­wień pu­blicz­nych”, nie mie­liśmy zatem wy­bo­ru. Na wio­snę 2014 roku mie­liśmy co praw­da moż­li­wość od­stą­pie­nia od umowy, ale gdy­byśmy to zro­bi­li, dzi­siaj z pew­no­ścią no­we­go mostu by nie było – mówi Zbi­gniew Tabor, dy­rek­tor ZDW w Ka­to­wi­cach.

Bu­do­wa no­we­go mostu jest czę­ścią więk­szej in­we­sty­cji – przebu­do­wy u­kła­du ko­mu­ni­ka­cyj­ne­go śród­mie­ścia Żywca. Oprócz mostu po­wstała nowa droga, która bę­dzie speł­niać rolę ob­wod­ni­cy Żywca. Do u­żyt­ku zo­sta­nie od­da­na za kilka ty­go­dni. Cał­ko­wi­ty koszt bu­do­wy mostu i ob­wod­ni­cy wy­no­si ok. 38 mln zł, z czego 85% to do­fi­nan­sowanie w ra­mach Re­gio­nal­nego Pro­gra­mu Ope­ra­cyj­nego Wo­je­wódz­twa Ślą­skie­go na lata 2007–2013.

To ko­lej­na duża in­we­sty­cja w Żywcu pro­wa­dzona przez wo­je­wódz­two ślą­skie. W la­tach 2010–2011 po­wstała pół­noc­na ob­wod­ni­ca Żywca, po­łą­czona z prze­bu­do­wą frag­men­tu drogi wo­je­wódz­kiej 946 (ul. Kra­kow­ska w Żywcu). Za­sad­ni­czym obu in­we­sty­cji jest wy­pro­wa­dze­nie ruchu tran­zy­to­we­go z cen­trum Żywca.

 

do góry/span>