15 lat istnienia ZDW w Katowicach

Dziś mija 15 rocz­ni­ca po­wsta­nia Za­rządu Dróg Wo­je­wódz­kich w Ka­to­wi­cach.  Za­rząd Dróg Wo­je­wódz­kich w Ka­to­wi­cach powstał w wyniku reformy samorządowej i za­rządza sie­cią 1218,6 km dróg, na któ­rych znaj­du­je się 311 mo­stów i wia­duk­tów o łącz­nej dłu­go­ści 6.838 m, jed­nym przej­ściem pod­ziem­nym dla pie­szych i jedną prze­pra­wą pro­mową.
Od po­cząt­ku ZDW w Ka­to­wi­cach two­rzono z myślą o tym, by za­rządzanie dro­ga­mi wo­je­wódz­ki­mi było jak naj­mniej kosz­tow­ne a jed­no­cześnie, by moż­li­we było sto­sowa­nie no­wocze­snych tech­no­logii i metod za­rządzania. Biorąc pod uwagę zatrudnienie, ka­to­wic­ki za­rząd jest naj­mniejszą tego typu jed­nost­ką w Pol­sce.

– Po wy­gra­nym kon­kur­sie na dy­rek­tora ZDW w Ka­to­wi­cach, jaki o­głosił Urząd Mar­szał­kow­ski Wo­je­wódz­twa Ślą­skie­go sta­nę­ło przede mną za­danie zor­ga­ni­zowania u­rzę­du. Jak wia­do­mo, był to czas po­wsta­wania ad­mi­nistracji sa­mo­rządowej i to da­wało szan­sę przy­ję­cia ta­kich roz­wią­zań, które u­moż­li­wia­ły o­sią­gnię­cie naj­lep­szych e­fek­tów. Z cza­sem o­ka­zało się, że wy­bra­ny przez nas model funk­cjo­nowa­nia ZDW w Ka­to­wi­cach jest u­ni­ka­to­wy w kraju. Zre­zy­gno­wa­li­śmy z tzw. „re­jo­nów” wła­snych ekip wy­ko­naw­czych itp. Wszyst­kie za­dania, bie­żą­ce u­trzy­ma­nie dróg, pro­jek­towa­nie, re­mon­ty, prze­bu­do­wę dróg itd. zle­ca­my fir­mom ze­wnętrz­nym w prze­tar­gach i zle­ceniach zgod­nie z obowią­zu­jącym pra­wem za­mó­wień pu­blicz­nych. Można po­wie­dzieć, że ZDW w Ka­to­wi­cach jest zor­ga­ni­zowany tak, jak firma in­ży­nier­ska – wy­ja­śnia Zbi­gniew Tabor, dy­rek­tor ZDW w Ka­to­wi­cach.

Wytyczne techniczne

W Za­rządzie Dróg Wo­je­wódz­kich w Ka­to­wi­cach o­pra­cowano i wdro­żono wła­sne Wy­tycz­ne Tech­nicz­ne i Wy­tycz­ne Pro­jek­towe (WT ZDW w Ka­to­wi­cach). To pierw­sze w Pol­sce tak ob­szer­ne i kom­plek­sowe o­pra­cowanie wska­zań dla pro­jek­tan­tów i wy­ko­naw­ców o­pi­su­ją­ce do­kład­nie wy­ma­gania jakie in­we­stor sta­wia pro­jek­tan­tom i wy­ko­naw­com. Opu­bli­ko­wa­ne w wi­try­nie in­ter­neto­wej są do­stęp­ne dla wszyst­kich za­in­te­reso­wanych. Spe­cy­fi­ka­cje Istot­nych Wa­run­ków Za­mó­wie­nia o­gła­szanych prze­tar­gów wprost od­wołu­ją się do wy­tycz­nych. Dzię­ki temu wy­ko­naw­cy, któ­rzy złożą o­fer­ty po­ni­żej re­al­nych kosz­tów jakie po­nieść muszą przy wy­ko­nywa­niu kon­trak­tów mogą zło­żyć taką o­fer­tę tylko jeden raz. Za­rządzający fir­ma­mi wy­ko­naw­czymi wie­dzą już, że w przy­pad­ku wy­ko­nywa­nia kon­trak­tów na zle­cenie ZDW w Ka­to­wi­cach o­pła­ca się o­fe­rować cenę rze­tel­ną.

Wy­tycz­ne są im­ple­men­ta­cją zasad przy­ję­tych przez Unię Eu­ro­pej­ską i do­stosowa­ne są do na­szych kra­jo­wych wa­run­ków, co do­ty­czy za­rów­no spe­cy­fi­ki ruchu dro­go­we­go, kli­ma­tu oraz pro­duk­tów i ma­te­riałów bu­dow­la­nych sto­sowa­nych w Pol­sce. Praca nad nimi trwa­ła kilka lat. Pierw­sza ich wer­sja o­pu­bli­kowa­na zo­stała w 2009 roku. Dwa lata póź­niej wy­tycz­ne zo­stały zak­tu­ali­zo­wane. Wtedy wpro­wa­dzono także nowe wy­tycz­ne o­kre­śla­ją­ce wy­ma­gania do­ty­czą­ce mas bi­tu­micz­no-as­fal­to­wych. W tym roku u­ka­zała się ko­lej­na ak­tu­ali­zacja i nowe wy­tycz­ne o­kre­śla­ją­ce wy­ma­gania jakie muszą speł­niać war­stwy ście­ral­ne o po­lep­szonych wła­ści­wo­ściach a­ku­stycz­nych. Po­ja­wi­ły się także nowe wy­tycz­ne pro­jek­towe o­pi­su­ją­ce wy­ma­gania do­ty­czą­ce ba­rier o­chron­nych.

W dą­że­niu do za­pew­nienia jak naj­wyż­szej ja­ko­ści re­mon­tów i bu­do­wy dróg, Wy­tycz­ne Tech­nicz­ne to nie je­dy­ne na­rzę­dzie sto­sowa­ne przez ZDW w Ka­to­wi­cach. Zanim jesz­cze Wy­tycz­ne zo­stały o­pra­cowane i wdro­żone prio­ry­te­towym za­daniem było roz­pozna­nie stanu tech­nicz­nego ponad 1200 km dróg, które zo­stały prze­ję­te od pań­stwa przez sa­mo­rząd wo­je­wódz­twa ślą­skie­go. To, że stan tech­nicz­ny sieci dróg wo­je­wódz­kich nie był dobry, to było jasne już 1 lipca 1999 roku, w dniu po­wsta­nia ZDW w Ka­to­wi­cach. Ważne było jed­nak, by stwier­dzić do­kład­nie, które od­cin­ki na­le­żało­by w pierw­szej ko­lej­no­ści re­mon­tować, a które nieco potem, w miarę posiada­nych fun­duszy. Dzi­siaj ZDW w Ka­to­wi­cach jest je­dy­nym bodaj za­rządem drogi, który taką wie­dzę o sieci dróg ma. Po­dob­nie ZDW w Ka­to­wi­cach jako pierw­szy w kraju do­konał wi­de­orejestra­cji wszyst­kich za­rządzanych dróg. Dzię­ki pro­gra­mowi kom­pu­te­rowemu, swego ro­dza­ju bazie da­nych w szyb­ki spo­sób można na mo­ni­torze kom­pu­te­ra o­bej­rzeć do­wol­ny od­ci­nek drogi. Dzi­siaj taka do­ku­men­ta­cja jest stan­dar­dem w za­rządach dróg w Pol­sce.

Zarządzanie jakością

Przed­się­wzięciem, które w znacz­nym stop­niu u­ła­twia lep­sze przy­go­towa­nie in­we­sty­cji było wdro­że­nie no­wocze­snego sys­te­mu e­wi­den­cji geo­dezyj­nej. W 2004 roku urząd o­trzy­mał cer­ty­fi­kat serii ISO 9000 wy­da­ny przez re­no­mowa­ny TÜV Nord.

Współpraca międzynarodowa

Duże zna­cze­nie dla u­do­skona­lania dzia­łania u­rzę­du mają kon­tak­ty mię­dzy­na­ro­dowe. ZDW w Ka­to­wi­cach szcze­gól­nie dobre kon­tak­ty ma z nie­miec­kimi za­rządami dróg. Po­zwa­la to na wy­mia­nę do­świad­czeń i po­zna­wanie naj­now­szych roz­wią­zań tech­nicz­nych i or­ga­ni­zacyj­nych.

Na­gro­dy i wy­róż­nie­nia

W 2003 roku Za­rząd Dróg Wo­je­wódz­kich w Ka­to­wi­cach o­trzy­mał na­gro­dę spe­cjal­ną „Pol­skie Drogi XXI” za „wdro­że­nie sys­te­mu re­feren­cyj­nego dla dróg wo­je­wódz­kich i współ­pra­cę z po­wia­tami.” Przy­zna­ło ją jury, w któ­rym za­siadali przed­sta­wi­ciele re­dak­cji „Pol­skich Dróg” i In­sty­tu­tu Ba­daw­cze­go Dróg I Mo­stów» w ka­te­go­rii in­no­wa­cje w za­rządzaniu sie­cią dro­go­wą.

W 2005 roku za dzia­łania na rzecz po­pra­wy bez­pieczeń­stwa ruchu dro­go­we­go Dy­rek­tor ZDW Zbi­gniew Tabor zo­stał od­zna­czony me­da­lem „Za za­słu­gi dla Po­li­cji”.

W 2007 roku Za­rządowi Dróg Wo­je­wódz­kich w Ka­to­wi­cach przy­pa­dła w u­dzia­le na­gro­da Re­dak­cji „Pol­skich Dróg” i In­sty­tu­tu Ba­daw­cze­go Dróg i Mo­stów za wdro­że­nie „sys­te­mu badań kon­struk­cji na­wierzch­ni wraz z oceną no­śno­ści i i­den­ty­fika­cją stanu eks­plo­atacyj­nego w celu ra­cjo­nal­ne­go pla­no­wania robót u­trzy­ma­nio­wych i in­we­sty­cyj­nych”.

W maju 2010 r., za o­pra­cowanie i wdro­że­nie wy­tycz­nych tech­nicz­nych słu­żą­cych pod­nosze­niu ja­ko­ści i trwa­ło­ści, dróg dy­rek­tor Zbi­gniew Tabor o­trzy­mał na­gro­dę re­dak­cji mie­sięcz­nika „Pol­skie Drogi”, In­sty­tu­tu Ba­daw­cze­go Dróg i Mo­stów oraz Ogól­no­pol­skiej Izby Go­spodar­czej Dro­gow­nic­twa.

W maju 2011 roku Za­rząd Dróg Wo­je­wódz­kich w Ka­to­wi­cach zo­stał wy­róż­nio­ny zna­kiem „Sta­wiamy na ja­kość”, a dy­rek­tor Zbi­gniew Tabor sta­tu­et­ką „Zna­ko­mi­ty przy­wód­ca”. Zaś ko­lej­ny rok przy­niósł Ślą­ską Na­gro­dę Ja­ko­ści przy­zna­ną także przez Re­gio­nal­ną Izbę Go­spodar­czą.

W roku u­bie­głym Za­rząd Dróg Wo­je­wódz­kich w Ka­to­wi­cach o­trzy­mał Złote Godło Qu­ali­ty In­ter­na­tio­nal „Naj­wyż­sza Ja­kość” oraz pre­sti­żo­wą Pol­ską Na­gro­dę Ja­ko­ści w ka­te­go­rii wo­je­wódz­kich or­ga­ni­zacji pu­blicz­nych i sa­mo­rzą­dowych.

do góry/span>