Zakończyła się przebudowa DW 934 na odcinku od skrzyżowania z ulicami Miarki i Dobrą w Imielinie przez Chełm Śląski i Kopciowice do skrzyżowania z DK 44. Długość przebudowanej drogi to ok. 9 km. Na tej długości droga była całkowicie rozebrana i wybudowana od nowa, zgodnie z najnowszą dostępną w świecie technologią.
Także cała infrastruktura techniczna, energetyczna i telekomunikacyjna została przebudowana lub przełożona. W efekcie całe 9 km to droga z nowymi warstwami konstrukcji, jezdnią, chodnikami i urządzeniami bezpieczeństwa ruchu.
Zasadniczym celem inwestycji była poprawa bezpieczeństwa ruchu. Czemu służy m.in.:
- poprawa geometrii jezdni i chodników,
- wprowadzenie tzw. azyli, czyli wysp między pasami ruchu ograniczających prędkość pojazdów,
- przebudowa skrzyżowań z drogami publicznymi innej kategorii,
- korekta geometrii pionowej i poziomej drogi,
- wymiana zdegradowanej nawierzchni jezdni i chodników,
- budowa ciągów pieszo-rowerowych na całym odcinku przebudowy,
- zwiększenie odporności konstrukcji drogi na szkody górnicze.
Nowa konstrukcja drogi, na całym odcinku ma nośność do 115 kN. Pakiet warstw asfaltowych wykonano w technologii SMA (ze zwiększoną ilością polimerów), co zapewnia trwałość nawierzchni na co najmniej 50 lat. Ponadto zrealizowano prace związane z poprawą systemu odwodnienia drogi – wymieniono przepusty pod koroną drogi wojewódzkiej i dróg poprzecznych oraz przepusty w ciągu rowów przydrożnych pod zjazdami na posesje.
Proces przygotowania inwestycji był bardzo długi. Dość powiedzieć, że umowę na wykonanie projektu przebudowy podpisano w roku 2015, zaś decyzję pn. Zezwolenie na Realizację inwestycji Drogowej uzyskano w roku 2018. Cztery lata póżniej, po rozstrzygnięciu przetargu, podpisaliśmy umowę z wykonawcą.
Budowa była niezwykle skomplikowana technicznie i obfitowała w rozmaite przeszkody. Jak zawsze w przypadku przedsięwzięć zakrojonych na tak dużą skalę problemem były terminowe uzgodnienia z właścicielami infrastruktury zlokalizowanej w pasie drogowym, która także była kompletnie przebudowywana. Ponad dwa i pół roku mieszkańcy wspomnianych miejscowości borykali się z trudnościami komunikacyjnymi.
O stopniu złożoności przedsięwzięcia może świadczyć nie tylko kwota kontraktu – ponad 161 mln zł, ale także skrótowa lista wykonanych robót. Objęła ona m.in.:
Zakres robót budowlanych obejmował m.in.:
- przebudowę drogi o parametrach klasy G o długości ok. 9 km;
- ujednolicenie szerokości jezdni i poboczy,
- całkowitą wymianę istniejącej konstrukcji nawierzchni z dopuszczeniem nacisku osi 11,5 tony;
- przebudowę i korektę geometrii istniejących skrzyżowań;
- budowę ronda na skrzyżowaniu z ul. Nowozachęty,
- budowę ronda na skrzyżowaniu z DW 780,
- przebudowę chodników oraz budowę ciągów pieszo-rowerowych;
- przebudowę zjazdów;
- przebudowę zatok autobusowych;
- zastosowanie elementów bezpieczeństwa ruchu i uspokojenia ruchu;
- budowę przejść dla pieszych wraz z ich doświetleniem;
- budowę azyli dla pieszych;
- budowę wysp spowalniających ruch;
- przebudowę obiektu mostowego;
- przebudowę przepustów;
- budowę i przebudowę urządzeń infrastruktury technicznej, w tym:
- budowę kanalizacji deszczowej,
- usunięcie kolizji sieci wodociągowej,
- usunięcie kolizji sieci gazowej,
- budowę oświetlenia ulicznego,
- usunięcie kolizji z siecią elektroenergetyczną,
- usunięcie kolizji z siecią telekomunikacyjną,
- budowę kanału technologicznego,
- przebudowę sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu DW934 z ul. Brata Alberta i przejściu dla pieszych przy ul. Kowalskiej w Imielinie.
Wykonawcą przybudowy była firma Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. we Wrocławiu, projekt wykonał Integral Sp. z o.o. w Katowicach. Rolę konsultanta sprawowała DTŚ SA w Katowicach.
Warto dodać, że inwestycja była dofinansowana ze funduszy Rządowego Funduszu „Polski Ład” w wysokości ponad 140,7 mln zł. Pozostała kwota wyasygnowana była z budżetu samorządu województwa śląskiego.



