DW 934 między Imielinem a DK 44 gotowa

DW934 po przebudowie-4 - nowe rondo

Zakończyła się przebudowa DW 934 na odcinku od skrzyżowania z ulicami Miarki i Dobrą w Imielinie przez Chełm Śląski i Kopciowice do skrzyżowania z DK 44. Długość przebudowanej drogi to ok. 9 km. Na tej długości droga była całkowicie rozebrana i wybudowana od nowa, zgodnie z najnowszą dostępną w świecie technologią.

Także cała infrastruktura techniczna, energetyczna i telekomunikacyjna została przebudowana lub przełożona. W efekcie całe 9 km to droga z nowymi warstwami konstrukcji, jezdnią, chodnikami i urządzeniami bezpieczeństwa ruchu.

Zasadniczym celem inwestycji była poprawa bezpieczeństwa ruchu. Czemu służy m.in.:

  • poprawa geometrii jezdni i chodników,
  • wprowadzenie tzw. azyli, czyli wysp między pasami ruchu ograniczających prędkość pojazdów,
  • przebudowa skrzyżowań z drogami publicznymi innej kategorii,
  • korekta geometrii pionowej i poziomej drogi,
  • wymiana zdegradowanej nawierzchni jezdni i chodników,
  • budowa ciągów pieszo-rowerowych na całym odcinku przebudowy,
  • zwiększenie odporności konstrukcji drogi na szkody górnicze.

Nowa konstrukcja drogi, na całym odcinku ma nośność do 115 kN. Pakiet warstw asfaltowych wykonano w technologii SMA (ze zwiększoną ilością polimerów), co zapewnia trwałość nawierzchni na co najmniej 50 lat. Ponadto zrealizowano prace związane z poprawą systemu odwodnienia drogi – wymieniono przepusty pod koroną drogi wojewódzkiej i dróg poprzecznych oraz przepusty w ciągu rowów przydrożnych pod zjazdami na posesje.

Proces przygotowania inwestycji był bardzo długi. Dość powiedzieć, że umowę na wykonanie projektu przebudowy podpisano w roku 2015, zaś decyzję pn. Zezwolenie na Realizację inwestycji Drogowej uzyskano w roku 2018. Cztery lata póżniej, po rozstrzygnięciu przetargu, podpisaliśmy umowę z wykonawcą.

Budowa była niezwykle skomplikowana technicznie i obfitowała w rozmaite przeszkody. Jak zawsze w przypadku przedsięwzięć zakrojonych na tak dużą skalę problemem były terminowe uzgodnienia z właścicielami infrastruktury zlokalizowanej w pasie drogowym, która także była kompletnie przebudowywana. Ponad dwa i pół roku mieszkańcy wspomnianych miejscowości borykali się z trudnościami komunikacyjnymi.

O stopniu złożoności przedsięwzięcia może świadczyć nie tylko kwota kontraktu – ponad 161 mln zł, ale także skrótowa lista wykonanych robót. Objęła ona m.in.:

Zakres robót budowlanych obejmował m.in.:

  • przebudowę drogi o parametrach klasy G o długości ok. 9 km;
  • ujednolicenie szerokości jezdni i poboczy,
  • całkowitą wymianę istniejącej konstrukcji nawierzchni z dopuszczeniem nacisku osi 11,5 tony;
  • przebudowę i korektę geometrii istniejących skrzyżowań;
  • budowę ronda na skrzyżowaniu z ul. Nowozachęty,
  • budowę ronda na skrzyżowaniu z DW 780,
  • przebudowę chodników oraz budowę ciągów pieszo-rowerowych;
  • przebudowę zjazdów;
  • przebudowę zatok autobusowych;
  • zastosowanie elementów bezpieczeństwa ruchu i uspokojenia ruchu;
  • budowę przejść dla pieszych wraz z ich doświetleniem;
  • budowę azyli dla pieszych;
  • budowę wysp spowalniających ruch;
  • przebudowę obiektu mostowego;
  • przebudowę przepustów;
  • budowę i przebudowę urządzeń infrastruktury technicznej, w tym:
    • budowę kanalizacji deszczowej,
    • usunięcie kolizji sieci wodociągowej,
    • usunięcie kolizji sieci gazowej,
    • budowę oświetlenia ulicznego,
    • usunięcie kolizji z siecią elektroenergetyczną,
    • usunięcie kolizji z siecią telekomunikacyjną,
    • budowę kanału technologicznego,
    • przebudowę sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu DW934 z ul. Brata Alberta i przejściu dla pieszych przy ul. Kowalskiej w Imielinie.

Wykonawcą przybudowy była firma Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. we Wrocławiu, projekt wykonał Integral Sp. z o.o. w Katowicach. Rolę konsultanta sprawowała DTŚ SA w Katowicach.

Warto dodać, że inwestycja była dofinansowana ze funduszy Rządowego Funduszu „Polski Ład” w wysokości ponad 140,7 mln zł. Pozostała kwota wyasygnowana była z budżetu samorządu województwa śląskiego.

do góry/span>