Dzisiaj otwarto dla ruchu Obwodnicę Raciborza. Nowa droga sprawi, że ruch tranzytowy na kierunku Rybnik – Opole będzie wyprowadzony poza centrum miasta. Obwodnica otrzyma oznaczenie DW 935, a dotychczasowy przebieg drogi wojewódzkiej oznaczonej tym numerem przejdzie pod zarząd miasta. Zrealizowana inwestycja to fragment planowanej całościowej modernizacji DW 935 na odcinku od skrzyżowania z DK 45 w Raciborzu do granicy Rybnika. Obecnie przebudowywany jest także odcinek DW 935 od Raciborza do Rzuchowa (skrzyżowanie z DW 933).
W uroczystości otwarcia uczestniczyli: Wojciech Kałuża wicemarszałek zarządu Województwa Śląłskiego, Michał Woś, sekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości, Grzegorz Swoboda starosta raciborski, Jarosław Szczęsny, radny Sejmiku Województwa Śląskiego oraz Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach.
Cały proces przygotowania inwestycji i jej realizacji zajął prawie 9 lat. Oto jak przebiegał.
Projekt
W czerwcu 2013 roku Miasto Racibórz podpisało umowę z biurem projektowym Egis Poland Sp. z o.o. na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy Regionalnej Drogi Racibórz Pszczyna na odcinku od DK45 w gminie Rudnik do ulicy Sportowej w Rybniku, jako nowego ciągu drogi wojewódzkiej nr 935. Z końcem czerwca 2018 roku uzyskano decyzję Wojewody Śląskiego nr 10/2018 o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej w zakresie etapu 4 i 5 RDRP tj. wybudowanej wschodniej obwodnicy Raciborza. Po rozpatrzeniu odwołań Minister Finansów, Inwestycji i Rozwoju wydał w październiku 2019 r. decyzję ostateczną.
Realizacja
W maju 2019 roku podpisano umowę na świadczenie usługi Konsultanta na kwotę 4,1 mln zł z firmą DTŚ Spółka Akcyjna.
Do realizacji zadania została wybrana oferta firmy Strabag Infrastruktura Południe sp. z o. o. Umowę na roboty budowlane podpisano w sierpniu 2019 roku na kwotę 296,1 mln zł. Termin zakończenia budowy określono na 28 lutego 2022 r. Został on dotrzymany.
Przebieg wybudowanej drogi
Droga przebiega przez tereny rolne w gminie Rudnik i Racibórz Miedonia o ukształtowaniu pagórkowatym, omijając jednocześnie zabudowę. Obwodnicę poprowadzono równolegle do wałów przeciwpowodziowych rzeki Odra, na dalszym odcinku droga przekracza rzekę Odrę i biegnie dalej równolegle do wałów kanału Ulga, mija po prawej stronie stawy po wyrobiskach byłej cegielni i krzyżuje się z DW 919. Na dalszym odcinku droga przechodzi nad czynną linią kolejową nr 151 relacji Kędzierzyn-Koźle – Chałupki i skręca w prawo, kieruje się w stronę ul. Piaskowej, włączając się w istniejącą DW 935 poprzez skrzyżowanie w formie ronda.
Zakres inwestycji
- Branża drogowa:
-
budowa nowego ciągu drogi wojewódzkiej nr 935 długości 7,74 km z dopuszczeniem nacisku osi 11,5 tony, parametry techniczne drogi:
- na odcinku od ronda na DK45 w gminie Rudnik do węzła z DW 919 – droga klasy GP 1/2,
- na odcinku od węzła z DW 919 do ronda na DW 935 – droga klasy GP 2/2,
-
budowa skrzyżowania z drogą krajową nr 45 (rondo),
-
budowa skrzyżowania z drogą powiatową ulicą Podmiejską,
-
budowa węzła drogowego na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 919 ulicą Rudzką,
-
budowa skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 935 ulicą Rybnicką (rondo),
-
budowa dróg do obsługi terenów przyległych,
-
budowa miejsc do kontroli ruchu,
-
przebudowa i budowa przepustów,
-
budowa elementów organizacji ruchu: znaki pionowe oraz poziome, wygrodzenia dla pieszych, bariery energochłonne,
-
rozbiórki: elementów dróg i ulic, elementów sieci uzbrojenia terenu, ogrodzeń,
2. Branża konstrukcyjna – budowa obiektów inżynierskich w zakresie:
- obiekt WG-1 wiadukt drogowy w ciągu drogi regionalnej nad drogą gruntową
w km 1+070,30, - obiekt WG-2 wiadukt drogowy w ciągu drogi regionalnej nad drogą gruntową
w km 3+718,10, - obiekt WG-3 wiadukt drogowy w ciągu drogi regionalnej nad drogą gruntową
w km 4+274,06, - obiekt MG-1 most drogowy (PDZ-3) przez rzekę Odrę w km 4+610,80,
- obiekt WG-4 wiadukt drogowy w ciągu drogi regionalnej nad DW919 (ul. Rudzka)
w km 5+843,94, - obiekt WG-5 wiadukt drogowy w ciągu drogi regionalnej nad koleją i drogą gminną (ul. Nad Koleją) w km 6+837,10,
- przejścia dolne dla zwierząt,
- mury oporowe,
3. Branża sanitarna:
- budowa odwodnienia drogi, na który składają się: rowy, ścieki, wpusty, dreny,
- budowa przepompowni wód deszczowych,
- budowa zbiorników retencyjnych,
- przebudowa kanalizacji sanitarnej,
- przebudowa sieci gazowej średniego oraz niskiego ciśnienia,
- przebudowa sieci wodociągowej,
4. Branża elektroenergetyczna:
- budowa oświetlenia ulicznego,
- przebudowa sieci elektroenergetycznej – sieci SN i nN,
- przebudowa i budowa sygnalizacji świetlnych,
- budowa i przebudowa oświetlenia ulicznego,
- przebudowa trakcji kolejowej,
5. Branża teletechniczna:
- budowa kanału technologicznego,
- przebudowa i zabezpieczenie sieci teletechnicznych – przebudowa kanalizacji kablowej, sieci rozdzielczej i abonenckiej,
Dodajmy, że wszystkie przebudowywane i budowane drogi wojewódzkie w Śląskiem są dostosowane do maksymalnego nacisku osi 11,5 tony. ZDW w Katowicach stosuje przy tym najnowsze rozwiązania techniczne biorąc pod uwagę tzw. „koszt życia drogi” (Life Cycle Cost). To sprawia, że przewidywana trwałość dróg (Perpetual Pavement) przebudowywanych i budowanych przez ZDW w Katowicach wynosi aż 50 lat. Oznacza to, że w tym czasie nie będzie konieczności ich gruntownej przebudowy.
Sprawna budowa Obwodnicy Raciborza jest wynikiem współpracy władz województwa z poszczególnymi samorządami. Dzięki niej wykonawca oraz inspektorzy ZDW w Katowicach mogli liczyć na pomoc władz miasta w rozwiązywaniu niezliczonych problemów, które w naturalny sposób występują w realizacji inwestycji o tak szerokim zakresie.