Od kilku dni temperatury oscylują wokół 0 st. Mamy do czynienia z opadami deszczu i śniegu.
Z informacji przekazanych przez Zarządy Dróg Powiatowych i firmy, którym zlecono bieżące utrzymanie dróg wynika, że nie zanotowano problemów z przejezdnością na drogach administrowanych przez ZDW w Katowicach. Już w piątek, po zapowiedzi spadku temperatury na drogi wojewódzkie wyjechało kilkanaście piaskarek. Wszystkie drogi wojewódzkie są przejezdne.
Zimowe utrzymanie dróg wojewódzkich przebiega zgodnie z planem przyjętym przez Zarząd Województwa Śląskiego przyjął, jak co roku, standardy zimowego utrzymania dróg wojewódzkich. Pełen tekst uchwały Zarządu Województwa Śląskiego w sprawie zimowego utrzymani dróg i plan zimowego utrzymania można znaleźć tu: PLAN ORGANIZACJI ZIMOWEGO UTRZYMANIA DRÓG WOJEWÓDZKICH 2021-2022.
Warto zauważyć, że standardy zimowego utrzymania oparte są na wzorcach przyjętych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Przy czym żaden z odcinków dróg wojewódzkich nie jest utrzymywany w standardzie I. Ponad połowa sieci dróg podległych samorządowi województwa, bo 717,7 km z ogólnej długości 1272,3 km utrzymywana będzie w standardzie II. W III –510,3 km, a w IV –44,3 km. Kryterium określenia standardu utrzymania zimowego, to średnie, dobowe natężenie ruchu w przeliczeniu na pojazdy umowne (SDR). I tak:
Do II standardu zalicza się:
Drogi wojewódzkie o bardzo dużym znaczeniu komunikacyjnym o natężeniu SRD ponad 4000 poj./dobę, drogi będące połączeniami dróg krajowych, stanowiące ważne szlaki komunikacyjne oraz prowadzące do przejść granicznych. W tym standardzie jezdnia łącznie z poboczami utwardzonymi jest odśnieżona na całej szerokości i posypana na całej długości.
Do III standardu zalicza się:
Drogi wojewódzkie o SRD od 2000 do 4000 poj./dobę, drogi będące połączeniami dróg krajowych. W tym standardzie jezdnia odśnieżona na całej szerokości. Śliskość drogowa zlikwidowana na skrzyżowaniach z innymi drogami, skrzyżowaniach z koleją, odcinkach o pochyleniu powyżej 4%, przystankach autobusowych oraz innych miejscach ustalonych przez Zarząd Dróg
Do IV standardu zalicza się:
Drogi wojewódzkie o SRD od 500 do 2000 poj./dobę, stanowiące ważniejsze trasy transportu towarowego. W tym standardzie jezdnia odśnieżona na całej szerokości. śliskość drogowa zlikwidowana na odcinkach decydujących o możliwości ruchu. Dopuszcza się przerwy w komunikacji do 8 godzin
Naturalnie w większości przypadków nie dochodzi do tak intensywnych opadów, by dochodziło do nieprzejezdności drogi na tak długi czas. Także śliskość i gołoledź jest likwidowana szybciej, niż dopuszczają to obowiązujące standardy.