Nowe zasady na przejściach dla pieszych

Obowiązują nowe zasady zachowania użytkowników dróg na przejściach dla pieszych. Przypomnijmy, że od 1 czerwca br. piesi mają pierwszeństwo nie tylko znajdując się na przejściu dla pieszych, ale także przy wchodzeniu na nie. Warto zwrócić uwagę, że zasada ta nie dotyczy tramwajów, którym piesi w dalszym ciągu muszą ustąpić pierwszeństwa. Zatem kierowcy pojazdów samochodowych i jednośladów, zbliżając się do przejścia dla pieszych zobowiązani są do zmniejszenia prędkości i zachowania szczególnej ostrożności.

Z doświadczeń ZDW w Katowicach wynika, że piesi czują się bardzo często zagrożeni przez pojazdy poruszające się z nadmierną prędkością. Dotyczy to także przejść dla pieszych. Jednocześnie otrzymujemy od przedstawicieli gmin i powiatów, grup obywateli i pojedynczych osób wiele wniosków o ustanowienie nowych przejść dla pieszych.

Wiele z tych wniosków odrzucamy. Prowadzimy od lat politykę powściągliwości w wyznaczaniu nowych przejść dla pieszych. Wychodzimy z założenia, że przejście dla pieszych nie może dawać im złudnego poczucia bezpieczeństwa, a kierowcy muszą mieć dobrą widoczność, by móc odpowiednio zareagować. Dlatego – w zgodzie z obowiązującymi wytycznymi ministerialnymi – ustanawiamy przejścia tylko w tych miejscach, gdzie są konieczne i istnieją po temu warunki. Musi być odpowiednie wyposażenie drogi, oświetlenie itp. Niektóre przejścia dla pieszych wymagają wręcz likwidacji, co jest skutecznym środkiem przeciwdziałania deprecjacji oznakowania. Widzimy także potrzebę wykorzystania tzw. przejść sugerowanych, gdzie przekraczanie jezdni jest dozwolone, ale pieszy nie ma pierwszeństwa.

Takie podejście podyktowane jest działaniem na rzecz poprawy bezpieczeństwa pieszych, a nie zwiększania poczucia bezpieczeństwa. To nie są rzeczy tożsame.

Być może nowe przepisy poprawią bezpieczeństwo, ale do tego potrzebna jest fundamentalna zmiana dotychczasowych zachowań kierowców i pieszych. Dodajmy, że nowe przepisy zabraniają np. pieszym korzystania z urządzeń elektronicznych podczas pokonywania jezdni przejściem dla pieszych.

ZDW w Katowicach ściśle współpracuje ze śląską policją. Każdy śmiertelny wypadek skutkuje wspólną wizją lokalną i analizą czy oraz w jaki sposób można poprawić organizację ruchu, by zmniejszyć prawdopodobieństwo podobnego zdarzenia w przyszłości. Wiele z tych wniosków dotyczy przejść dla pieszych. Niektóre z nich dotyczą także otoczenia drogi w rejonie przejścia dla pieszych, tak by było ono lepiej widoczne dla kierowców. Stąd ważne jest zaangażowanie społeczności lokalnych, by na przejściach dla pieszych było bezpieczniej.

do góry/span>