Dziś rano (28 listopada 2020 r.) tuż po godzinie 7.00 otwarto dla ruchu nowe rondo na skrzyżowaniu DW 919 i DW 935 oraz fragment przebudowywanej DW 935 (ul. Bosacka) w Raciborzu.
Budowa ronda rozpoczęła się w kwietniu tego roku. Zakres prac obejmował m.in.:
- rozbiórkę elementów dróg i ulic,
- budowę ronda turbinowego w miejsce istniejącego skrzyżowania skanalizowanego z sygnalizacją świetlną na skrzyżowaniu DW 935 z DW 919,
- przebudowę DW 935 na odcinku od mostu nad Odrą,
- przebudowę wlotów pozostałych dróg krzyżujących się z DW 935 tj. ulicy Zamkowej i ulicy Armii Krajowej (DW919), w zakresie niezbędnym do poprawnego dowiązania do stanu istniejącego,
- budowę lub przebudowę chodników i ścieżek rowerowych oraz ciągów pieszorowerowych,
- budowę oświetlenia ulicznego,
- budowę lub przebudowę zatok przystankowych, z rezerwą miejsca na lokalizację wiat,
- budowę lub przebudowę elementów systemu odwodnienia powierzchniowego,
- instalację urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- rekultywację terenów po wykonanych rozbiórkach istniejących odcinków dróg i innych urządzeń infrastruktury technicznej.
Warto dodać, że na przebudowanym fragmencie DW 935 nawierzchnię wykonano z mieszanki mineralno-asfaltowej (BBTM 8 S), o parametrach akustycznych gwarantujących obniżenie poziomu hałasu na styku opona – nawierzchnia drogi o minimum 4 dB.
Zaś na na obwiedni ronda nawierzchnia jezdni wykonana została z mieszanki mastyksowo-grysowej (SMA 11 S). Zastosowano ją z uwagi na ekstremalne obciążenia pochodzące od poruszających się pojazdów oraz ich małą prędkość. To rozwiązanie zapewni większą trwałość konstrukcji drogi.
Rondo i fragment DW 935 spełniają odtąd warunki drogi klasy G. Dopuszczalny nacisk osi pojazdów to 115 kN.
Wykonawca dotrzymał terminu, mimo pewnych trudności na jakie napotkano. Pojawiły się nieoczekiwane konflikty z istniejącą infrastrukturą techniczną. Potrzeba było także konsultacji archeologicznej. Wymagało to zmian w harmonogramie i dodatkowych prac. Koszt budowy ronda i przebudowy liczącego ok. 200 m długości odcinka DW 935 wyniósł prawie 11,6 mln zł. Ostateczna kwota znana będzie po szczegółowym rozliczeniu wykonanych robót.
Przypomnijmy, że 26 czerwca 2015 r. został ogłoszony przetarg a 2 października 2015 r. podpisaliśmy umowę z biurem projektów Drosystem sp. z o.o. na wykonanie projektu przebudowy prawie dwudziestokilometrowego odcinka DW935 od skrzyżowania z DK 45 w Raciborzu do granicy Rydułtów z Rybnikiem. Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID) otrzymaliśmy 31 października 2018 roku. W kwietniu 2019 roku ogłosiliśmy przetarg na budowę ronda i przebudowę DW 935 na odcinku od kanału Ulgi w Raciborzu do skrzyżowania z DW 933 w gminie Kornowac. Budowa ronda rozpoczęła w kwietniu 2020 roku. Jak widać proces inwestycyjny jest długi i wymaga starannych przygotowań.
W ramach tego samego kontraktu, firma Drog-Bud z Częstochowy przebudowuje DW 935 na odcinku od kanału Ulga w Raciborzu do skrzyżowania z DW 933 w Rzuchowie. Zakres prac obejmuje:
- ujednolicenie szerokości jezdni,
- przebudowę istniejącej konstrukcji jezdni z dopuszczeniem nacisku osi do 11,5 kN,
- przebudowę i korektę geometrii istniejących skrzyżowań,
- przebudowę oraz budowę chodników, ścieżek rowerowych, ciągów pieszo-rowerowych,
- przebudowę zjazdów,
- przebudowę i budowę zatok autobusowych,
- zastosowanie elementów bezpieczeństwa ruchu i elementów uspokojenia ruchu,
- przebudowę i wykonanie prac na obiektach mostowych,
- wykonanie elementów odwodnienia drogi,
- zabezpieczenie i przebudowę wszystkich kolizji z urządzeniami obcymi – sieci uzbrojenia terenu i inne,
- wykonanie ekranów akustycznych,
- budowę kanałów technologicznych,
- budowę oświetlenia ulicznego.
Ta część przedsięwzięcia zakończyć się ma, zgodnie z umową w marcu 2022 roku. Jej koszt ma wynieść niespełna 92 mln zł.