Utrzymuje się dobre tempo prac przy budowie obwodnicy Raciborza. Z końcem września br. minęło 45 proc. czasu przeznaczonego na budowę, a zaawansowanie prac w ujęciu finansowym wyniosło 52 proc.
Od stycznia do września br. kontynuowano prace rozpoczęte w roku ubiegłym. Były to m.in.:
- roboty przygotowawcze – rozbiórki dróg, elementy dróg,
- roboty ziemne: zdjęcie humusu, wykopy, nasypy,
- wzmocnienie podłoża gruntowego w postaci kolumn przemieszczeniowych, wzmocnieniem materacami, stabilizacji powierzchniowej spoiwem hydraulicznym,
- podbudowy: ulepszone podłoże z gruntu stabilizowanego spoiwem hydraulicznym, warstwa technologiczna z kruszywa łamanego 0/63 stabilizowana mechanicznie, podbudowa pomocnicza z kruszywa łamanego 0/31,5 stabilizowana mechanicznie, podbudowa zasadnicza z betonu asfaltowego, warstwa wiążąca z betonu asfaltowego,
- przepusty pod koroną drogi,
- elementy ulic – krawężniki,
- roboty wykończeniowe – umocnienie rowów elementami prefabrykowanymi,
- roboty mostowe – wykonanie robót ziemnych pod posadowienie obiektów (zbrojenie i betonowanie ław fundamentowych), wykonywanie podpór obiektów (zbrojenie i betonowanie), wykonywanie ustrojów nośnych (zbrojenie, betonowanie), wykonywanie izolacji przeciwwilgociowych,
- mury oporowe z grodzic,
- przebudowa sieci gazowej,
- przebudowa sieci wodociągowej,
- przebudowa sieci sanitarnej,
- przebudowa i budowa kanalizacji deszczowej,
- przebudowa i budowa oświetlenia ulicznego,
- przebudowa i budowa sieci energetycznych średniego i niskiego napięcia,
- zasilanie przepompowni wód deszczowych,
- zasilanie sygnalizacji świetlnej,
- budowa kanału technologicznego,
- przebudowa sieci teletechnicznych,
- przebudowa sieci trakcyjnej.
Wykonawca planuje do końca grudnia br. wykonać takie roboty jak:
- roboty przygotowawcze – rozbiórki dróg, elementy dróg,
- roboty ziemne: zdjęcie humusu, wykopu, nasypu,
- wzmocnienie podłoża gruntowego w postaci wzmocnienia materacami, stabilizacji powierzchniowej spoiwem hydraulicznym,
- podbudowy: ulepszone podłoże z gruntu stabilizowanego spoiwem hydraulicznym, warstwa technologiczna z kruszywa łamanego 0/63 stabilizowana mechanicznie, podbudowa pomocnicza z kruszywa łamanego 0/31,5 stabilizowana mechanicznie, podbudowa zasadnicza z betonu asfaltowego, warstwa wiążąca z betonu asfaltowego,
- przepusty pod koroną drogi,
- roboty wykończeniowe – umocnienie rowów elementami prefabrykowanymi, umocnienie powierzchniowe skarp i terenów płaskich poprzez humusowanie z zastosowaniem maty antyerozyjnej, roboty brukarskie
- roboty mostowe – wykonanie podpór obiektów (zbrojenie i betonowanie), wykonywanie izolacji przeciwwilgociowych, płyty ustrojów nośnych, elementy zabezpieczeniowe, zasypki korpusów, roboty nawierzchniowe i wykończeniowe,
- mury oporowe z grodzic,
- ekrany akustyczne,
- przebudowa sieci gazowej,
- przebudowa sieci wodociągowej,
- przebudowa sieci sanitarnej,
- przebudowa i budowa kanalizacji deszczowej,
- przebudowa i budowa oświetlenia ulicznego,
- przebudowa i budowa sieci energetycznych SN i Nn,
- zasilanie przepompowni wód deszczowych,
- zasilanie sygnalizacji świetlnej,
- przebudowa sieci teletechnicznych,
- budowa kanału technologicznego.
Z końcem roku minie 55 proc. czasu przeznaczonego w umowie na budowę, a zaawansowanie wykonanych prac w ujęciu finansowym ma wynieść 60 proc.
Przypomnijmy, że budowa obwodnicy Raciborza, jako 4 i etap budowy drogi regionalnej Racibórz – Pszczyna rozpoczęła się 12 sierpnia 2019 roku. Zgodnie z umową ma zakończyć się 28 lutego 2022 r.
Jej koszt to nieco ponad 296 mln złotych. Z tej kwoty 149 mln złotych pochodzi z funduszy UE, pozostała suma finansowana jest z budżetu samorządu Województwa Śląskiego.