Wczoraj, 29 października br. w biurze ZDW w Katowicach odbyło się spotkanie Zbigniewa Tabora, dyrektora zarządu z Aleksandrem Kopią, pełnomocnikiem Marszałka Województwa Śląskiego ds. koordynowania polityki rowerowej w województwie śląskim. W spotkaniu uczestniczyli także aktywiści rowerowi, przedstawiciele samorządów, Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, a ze strony ZDW w Katowicach inżynierowie ruchu i inżynierowie nadzorujący inwestycje. W spotkaniu uczestniczyli także pracownicy Wydziału Komunikacji i Transportu przygotowujący na codzień decyzje Marszałka Województwa Śląskiego w zakresie zarządu ruchem na drogach wojewódzkich.
Tematem spotkania było omówienie projektu przebudowy DW 933, tak by dostosować je do oczekiwań rowerowych aktywistów. Ci ostatni podjęli w mediach elektronicznych publiczną krytykę projektu przebudowy DW 933 po ogłoszeniu przetargu na jej realizację.
W czasie spotkania, które odbyło się z inicjatywy dyrektora ZDW w Katowicach, podjęto dyskusję o szczegółowych rozwiązaniach ułatwiających poruszanie się rowerem w pasie drogi DW 933, które można zastosować w tym przypadku.
Wśród propozycji Aleksandria Kopii i aktywistów rowerowych znalazły się m. in.:
- Budowa jednego ciągu pieszo rowerowego, zamiast dwóch, po obu stronach drogi.
- Obniżenie krawężników ciągu pieszo-rowerowego do 6 cm, co sprawi, że ciąg będzie bardziej płaski.
- Zainstalowanie wideodetekcji na skrzyżowaniach, gdzie ustanowione będą rowerowe przejazdy na skrzyżowaniach z DW 933.
- Zmiana nawierzchni ciągu pieszo-rowerowego z kostki na bitumiczną.
- Rezygnacja z prowadzenia ciągu pieszo-rowerowego na odcinku od skrzyżowania z DK 79 do skrzyżowania z DW 932.
- Wprowadzenie przejazdów rowerowych na wszystkich skrzyżowaniach, gdzie jest odpowiednia widoczność.
Inżynierowie ZDW w Katowicach przeanalizują propozycje pod kątem zgodności z przepisami i zasadami bezpieczeństwa ruchu drogowego, by ciąg pieszo-rowerowy był maksymalnie komfortowy i bezpieczny dla pieszych i rowerzystów.
Ponadto Zbigniew Tabor zaprosił Aleksandra Kopię do konsultacji kolejnych projektów przebudowy dróg wojewódzkich, jakie będą realizowane w najbliższym czasie. Szczególnie na etapie przygotowywania projektów budowlanych.