W piątek, 18 bm. otwarta została obwodnica Pawłowic jest częścią Drogi Głównej Południowej, która łączy autostradę A1 (przez węzeł Mszana) z DK 81 w Pawłowicach, stanowiąc dogodne połączenie z autostradą Pawłowic i Pszczyny. Przygotowania do jej budowy rozpoczęły się w roku 2004, kiedy to Zarząd Województwa Śląskiego zawarł porozumienie z Gminą Pawłowice powierzając projektowanie obwodnicy.
W 2011 roku ZDW w Katowicach zlecił zaprojektowanie przebudowy wiaduktów kolejowych i aktualizację projektu obwodnicy. W tym samym roku doszło do zawarcia porozumienia między samorządem Województwa Śląskiego a Skarbem Państwa, reprezentowanym przez GDDKiA Oddział w Katowicach w sprawie zasad przygotowania, realizacji tej inwestycji w części dotyczącej połączenia z drogą krajową nr 81.
W roku 2012 wydane zostało przez wojewodę zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. 15 grudnia 2014 roku ZDW w Katowicach zawarło umowę na budowę z konsorcjum firm, którego liderem jest firma M-Silnice A.S. z Pardubic w Republice Czeskiej, a partnerem IMB Podbeskidzie Sp. z o. o. ze Skoczowa. Termin zakończenia budowy upłynął 15 października br. i został dotrzymany. Ostateczne rozliczenie kontraktu przewidziano do dnia 28 listopada br.
Złożoność inwestycji wynikająca z nagromadzenia infrastruktury komunikacyjnej w tym rejonie wymusiła podzielenie prac na etapy i restrykcyjne przestrzeganie harmonogramu robót i organizacji ruchu która objęła drogi krajowe, wojewódzkie i powiatowe w południowej części województwa śląskiego. Taki sposób realizacji pozwolił na wykonanie całego zakresu zadania w zaplanowanym czasie. Z uwagi na złożoność zadania, w okresie realizacji występowały ograniczenia w komunikacji w rejonie przebudowywanych bądź budowanych odcinków dróg.
Wspomniany wysoki stopień komplikacji tej inwestycji generował wiele trudności i problemów wymagających rozwiązania w trakcie realizacji robót budowlanych. Najważniejsze z nich to:
- konieczność aktualizacji i dostosowania projektu do aktualnych rzędnych wysokościowych terenu, z uwagi na wpływ eksploatacji górniczej (osiadanie na poziomie ok.1,30 w stosunku do projektu);
- słabe podłoże gruntowe, co spowodowało konieczność jego wzmocnienia m.in. poprzez wykonanie kolumn żwirowych i kolumn „jet grouting”; • konieczność realizacji robót pod ruchem, w szczególności w zakresie DK 81;
- konieczność uzgodnienia prac z PKP w zakresie rozbiórki istniejących wiaduktów kolejowych nad ul. Zjednoczenia i budowy nowych obiektów.
- Budowa była podzielona na dwie części. Zadanie A (zakres drogi wojewódzkiej nr 933), w tym: budowę drogi wojewódzkiej nr 933, stanowiącej obwodnicę Pawłowic, dł. 2,83 km,
- budowę dróg obsługujących tereny przyległe,
- budowę skrzyżowania projektowanej DW 933 z ul. Pszczyńską,
- budowę skrzyżowania projektowanej DW 933 z ul. Zjednoczenia z sygnalizacją świetlną),
- przebudowę skrzyżowania DW 938 z ul. Zjednoczenia,
- przebudowa wiaduktów kolejowych nad ul. Zjednoczenia.
Zadanie B (zakres drogi krajowej nr 81), w tym: przebudowę skrzyżowania DK 81 z ul. Pszczyńską (skrzyżowanie czterowlotowe, skanalizowane, z sygnalizacją świetlną), budowę węzła na DK 81 z projektowaną DW 933 wraz z łącznicami i murami oporowymi, przebudowę skrzyżowania DK 81 z DW 938. Całkowity koszt inwestycji wyniósł 89,9 mln zł brutto.