Budowa mostu w Wiśle Nowej Osadzie zgodnie z planem. Przewidywane otwarcie w listopadzie br.

Do­bie­ga końca bu­do­wa no­we­go mostu w Wiśle Nowej Osa­dzie, w ciągu DW 942. Zgod­nie z pla­nem, w li­sto­pa­dzie br. most bę­dzie o­twar­ty dla ruchu. Kon­trakt na wy­bu­rze­nie sta­re­go oraz bu­do­wę mostu tym­cza­so­we­go i no­we­go mostu pod­pi­sa­ny zo­stał z firmą IMB Pod­be­ski­dzie w sierp­niu ub. roku.

W związ­ku z dużym zna­cze­niem tej drogi i po­ten­cjal­nie bar­dzo dłu­gim ob­jaz­dem, który mu­siałby biec przez prze­łęcz Ku­ba­lon­ka i Isteb­ną (DW 941), pod­ję­ta zo­stała de­cy­zja o bu­do­wie mostu tym­cza­so­we­go, który funk­cjo­nował­by w cza­sie bu­do­wy no­we­go.

Nie­stety ze wzglę­du na nie­moż­ność po­zy­ska­nia te­renu tym­cza­so­wy most mu­siał być jed­no­kierun­kowy, a ruch po nim wa­hadło­wy. Mimo po­cząt­kowych obaw miesz­kań­ców i władz Wisły, ruch od­by­wał się sto­sun­kowo płyn­nie.

Stary most był wy­eks­plo­atowany. Sy­tu­ację po­gor­szy­ła jesz­cze a­waria z marca 2010 r. Zła­mała się wtedy pod­pora pod­trzy­mu­ją­ca chod­nik. Stało się tak praw­do­podob­nie na sku­tek wje­cha­nia przez cięż­ki po­jazd na chod­nik. Pod­pora chod­nika miała mniej­szą no­śność niż sam most i pękła. Po tym zda­rze­niu chod­nik zo­stał za­mknię­ty dla ruchu i pod­par­ty rusz­to­wa­niem. W żaden spo­sób a­waria ta nie za­grażała bez­pieczeń­stwu ko­rzy­sta­ją­cych z o­biek­tu.

Po­nie­waż most był już wy­eks­plo­atowany, na­prawa nie miała e­ko­nomicz­nego u­za­sad­nie­nia. ZDW w Ka­to­wi­cach pod­ję­ło wów­czas sta­rania o wy­ko­na­nie pro­jektu no­we­go mostu i  włą­cze­nie tej in­we­sty­cji do planu przed­się­wzięć. We wrze­śniu 2010 roku zle­co­no wy­ko­na­nie pro­jektu no­we­go mostu. W li­sto­pa­dzie 2011 roku za­twier­dzo­no pro­jekt, a w 27 wrze­śnia 2012 roku wo­je­woda wydał ZRID (Ze­zwo­lenie na Re­ali­zację In­we­sty­cji Dro­gowej).

Na prze­ło­mie sierp­nia i wrze­śnia ub. roku roz­poczę­to bu­do­wę mostu tym­cza­so­we­go. Długo trwa­ła przebu­do­wa in­sta­lacji te­letech­nicz­nych i wszyst­kich e­lemen­tów in­fra­struk­tury tech­nicz­nej. Na tym e­ta­pie in­we­sty­cji o­ka­zało się, że nie wszyst­kie in­sta­lacje były wła­ści­wie u­jaw­nio­ne na ma­pach. Po­trzeb­ne były nowe u­zgod­nie­nia z o­pe­ra­torami sieci te­leko­mu­ni­ka­cyj­nych. Po od­da­niu do u­żyt­ku mostu tym­cza­so­we­go ekipy wy­ko­naw­cy przy­stą­pi­ły do bu­rze­nia sta­re­go mostu.

Wio­sną tego roku roz­poczę­ła się bu­do­wa no­we­go mostu. W tej chwi­li trwa­ją prace wy­koń­cze­niowe. Bu­do­wa mostu za­koń­czy się zgod­nie z har­mo­nogramem w paź­dzier­niku br. Od 2 do 4 ty­go­dni trwać mogą nie­zbęd­ne pro­ce­du­ry od­bioru pro­wa­dzone­go przez ZDW w Ka­to­wi­cach i in­spek­to­rów nad­zo­ru bu­dow­la­ne­go.

Nowy most, wraz z bu­do­wą mostu tym­cza­so­we­go i jego roz­biór­ką kosz­tował ok. 7,5 mln zło­tych po­chodzą­cych z bu­dże­tu sa­mo­rzą­du wo­je­wódz­twa ślą­skie­go.

do góry/span>