W poniedziałek, 9 bm. odbyło się kolejne, czwarte już spotkanie przedstawicieli ZDW w Katowicach z reprezentantami Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Wsi Rybarzowice w sprawie przebiegi planowanej obwodnicy Buczkowic. Konsultacje w tej sprawie trwają od 2011 roku, kiedy powstała wielowariantowa koncepcja przebiego tej drogi. Od grudnia ub. roku ZDW w Katowicach prowadzi rozmowy z wspomnianym stowarzyszeniem z Rybarzowic, które zaprotestowało przeciw wybranemu po konsultacjach wariantowi przebiegu obwodnicy (nr 2). Podczas spotkania przed dwoma tygodniami przedstawiciele stowarzyszenia przystali na wypracowanie nowej propozycji będącej kompromisem pomiędzy trasą wybraną przez ZDW w Katowicach, a ich propozycją.
Niestety na kolejnym spotkaniu, tydzień temu w Buczkowicach, protestujący wycofali się z tego ustępstwa i stanowczo obstają przy swojej koncepcji budowy obwodnicy trasą jak najdalej odsuniętą na północ od wsi Rybarzowice (wariant nr 6).
Problem w tym, że ten przebieg obwodnicy byłby dluższy i kolidowałby z siedliskiem cennym przyrodniczo. Także obwodnica o przebiegu proponowanyn przez stowarzyszenie byłaby droższa w budowie i utrzymaniu niż zbudowana według propozycji trasy wybranej przez ZDW w Katowicach (wariant nr 2). Dodatkowo koszty byłyby powiększone przez konieczność przebudowy gazociągu wysokoprężnego.
ZDW w Katowicach zleciło ponowne zbadanie owego siedliska przez profesjonalnego przyrodnika, po tym jak przedstawiciele stowarzyszenia zakwestionowali istnienie cennej roślinności w tym obszarze. Oględziny wykazały, że teren ten wypełnia definicję obszaru klasyfikowanego przez przepisy Unii Europejskiej. To sprawia, że nad potokiem, będącym jego osią trzeba byłoby wybudować pokaźny obiekt mostowy.
Wobec niemożności znalezienia kompromisowego rozwiązania, rozmowy ZDW w Katowicach z rybarzowickim stowarzyszeniem zostały zakończone.
Budowa obwodnicy Buczkowic jest konieczna ze względu na budowaną drogę ekspresową S 69. Po oddaniu odcinka Bielsko-Biała – Żywiec zmienią się tzw. potoki ruchu. Kierowcy jadący do Szczyrku z kierunku Bielska-Białej rzadziej wybierać będą dojazd przez Bystrą i Buczkowice drogą wojewódzką nr 942, a częściej właśnie S 69 i potem drogą powiatową przyz Rybarzowice i Buczkowice. Niestety droga ta nie jest przystosowana do dużego natężenia ruchu, biegnie między domami Rybarzowic i zwiększony ruch będzie powodował korki, większą emisję hałasu i zmniejszenie bezpieczeństwa pieszych.
Obwodnica Buczkowic miała być budowana w dużej części ze środków unijnych, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014 – 2020, jako inwestycja kluczowa dla poprawy komunikacji drogowej województwa. W jego ramach ZDW w Katowicach przygotowuje 22 projekty podobnych inwestycji. Są to prócz obwodnicy Buchkowic, m.in. obwodnice Myszkowa, Woźnik, czy też generalna przebudowa DW 933 między Wodzisławiem Śląskim a Jastrzebiem-Zdrój. Już dziś wiadomo, że najprawdopodobniej funduszy nie wystarczy na wszystkie przedsięwzięcia. Dlatego prawdopobobieństwo, że odwodnica Buczkowic nie będzie w ramach tego programu wybudowana, bardzo zwiększyło się, po fiasku rozmów z reprezentantami stowarzyszenia.
Wobec kontrowersji wokół przebiegu obwodnicy Buczkowic, ZDW w Katowicach zamierza wysłać do wszystkich właścicieli działek zapytanie o akceptację przebiegu drogi według proponowanego przez stowarzyszenie wariantu nr 6. Ewentualna zgoda wszystkich właścicieli gruntów, pozwoliłaby na przeprowadzenie procedury oceny oddziaływania na środowisko wariantu 6.