W ubiegłym tygodniu odbyła się w Warszawie konferencja poświęcona zagadnieniom oznakowania dróg publicznych. Jej celem było przedstawienie kompleksowej propozycji standaryzacji ounakowania w Unii Europejskiej. Stąd tytuł konferencji: „Propozycja standardów oznakowania poziomego dróg publicznych w UE”, którą zorganizował Polski Kongres Drogowy.
Bezpośrednim powodem zwołania konferencji stała się propozycja Federacji Drogowej Unii Europejskiej ERF przyjęcia nowego standardu oznakowania poziomego, jako części pakietu działań dla polepszenia stanu infrastruktury drogowej. Jej założenia zaprezentował Konstandinos Diamandouros, sekretarz Zespołu ds. Oznakowania powołanego przez ERF.
Zagadnienie to staje się coraz ważniejsze z powodu czynników demograficznych. W 2011 roku w krajach UE ludzie w wieku ponad 65 lat, stanowili 17,5%. W roku 2020 ten odsetek wyniesie 23,6, a około roku 2050 ustabilizuje się na poziomie 29%. Starsi ludzi gorzej widzą, mają obniżony czas reakcji, a jednocześnie chcą i coraz dłużej są mobilni. Dla ich bezpieczeństwa i bezpieczeństwa innych użytkowników dróg, trzeba zadbać o infrastrukturę, w tym poprawić oznakowanie – podkreślił K. Diamandouros.
Jego znaczenie wynika z wpływu na orientacją w przestrzeni, utrzymanie właściwego toru jazdy i dostosowanie prędkości do geometrii drogi. ERF proponuje przyjęcie we wszystkich krajach Unii standardu oznakowania: minimalna szerokość pasa 150 mm, minimalny poziom odblaskowości na suchej jezdni 150 mcd/lux/m2 i 35 mcd/lux/m2 dla warunków wilgotnych i deszczowych. Ważne jest też wprowadzanie jednakowych wymiarów i kolorów linii oddzielających pasy ruchu i wyznaczających krawędzie jezdni. Ciągłe linie krawędziowe powinny znajdować się na wszystkich drogach publicznych w terenie niezabudowanym.
Takie propozycje w wielu krajach oznaczałyby prawdziwą rewolucję, nic dziwnego zatem że i podczas warszawskiej konferencji wzbudziły spore kontrowersje.
Warto zauważyć, że w konferencji aktywnie uczestniczyli przedstawiciele ZDW w Katowicach. Przemysław Makieła mówił o „Trwałości, jakości i kosztach różnych rodzajów oznakowania poziomego z punktu widzenia zarządu drogi” w sesji poświęconej oznakowaniu poziomemu w praktyce zarządzania drogami.
Zbigniew Tabor, dyrektor ZDW w Katowicach i wiceprezes zarządu Polskiego Kongresu Drogowego prowadził dwie sesje konferencji i uczestniczył w panelu dyskusyjnym pt. „Drogi, które samochody potrafią czytać – utopia, czy wyzwanie tu i teraz”.