Dziś od rana komisja złożona z przedstawicieli ZDW w Katowicach i pracowników firmy prowadzącej bieżące utrzymanie DW 932 w powiecie wodzisławskim, dokonała oględzin tej drogi w Świerklanach.
Stwierdzono, że degradacja techniczna drogi jest tak zaawansowana, że odcinek między skrzyżowaniem z DW 930 w Świerklanach a skrzyżowaniem z drogą powiatową w Marklowicach (ul. Wiosny Ludów) musi być zamknięty. Pracownicy firmy odpowiedzialnej za bieżące utrzymanie tej drogi, jeszcze dzisiaj ustawią odpowiednie oznakowanie.
Droga będzie zamknięta całkowicie dla ruchu tranzytowego. Dopuszczalny będzie jedynie dojazd do posesji.
Stan techniczny tego odcinka był bardzo zły, jednak wzmożony ruch pojazdów ciężkich, wywołany przez objazd ciągle nie ukończonego mostu, w ciągu autostrady A 1 oraz wielkie upały ostatnich dwóch tygodni sprawiły, że nawierzchnia zdeformowała się do tego stopnia, że zagraża to bezpieczeństwu ruchu. Stąd decyzja o zamknięciu drogi była konieczna. W najbliższych dniach zostanie dokonana prowizoryczna naprawa drogi, tak, by ruch lokalny mógł odbywać się bezpiecznie. Tymczasem drogę zamknięto na czas nieokreślony.
Przypomnijmy, że w ub. roku DW 932 wyremontowano, na odcinku od skrzyżowania z DW 930 do skrzyżowania z DW 929 w Świerklanach (1 km) i na odcinku o dł. ok. 4 km w Marklowicach, kosztem ok. 8 mln zł Nie był to gruntowny remont, bo na to brakowało środków. Jednak nawierzchnia została sfrezowana i ułożono ponaddwudziestocentrymetrowy pakiet bitumiczny. Było to pilną koniecznością, bo wiadomo już było, że most w Mszanie nie będzie gotowy i DW 932 będzie mocno obciążona przez ruch pojazdów z autostrady. Niestety brakło pieniędzy na dalszy remont DW 932.
Obserwując postępującą degradację DW 932 w Świerklanach (na niewyremontowanym w ub. roku, a zamkniętym obecnie odcinku) ZDW w Katowicach złożyło wniosek do Zarządu Województwa Śląskiego o przesunięcie funduszy, które pozostały do dyspozycji po przetargach rozstrzygniętych w maju i czerwcu br. Prawo budżetowe jest surowe.
Przy ogłaszaniu przetargu, ZDW w Katowicach zawsze musi mieć w budżecie „zablokowane” kwoty na inwestycje i remonty, w takiej wysokości, jaka wynika z kosztorysu. Jeśli w przetargu wygra oferent zobowiązujący się wykonać roboty za mniejszą kwotę, wtedy różnica między oferowaną ceną, a kwotą wynikającą z kosztorysu, pozostaje jako swego rodzaju „oszczędność”.
Jednak ZDW w Katowicach nie może owymi „oszczędnościami” swobodnie dysponować. Zmiany w budżecie może dokonać jedynie Sejmik. Ten zbiera się pod koniec sierpnia.
Jeśli zmiany w budżecie zostaną dokonane, remont zamkniętego dziś odcinka będzie wykonany.