Trzecia edycja Wytycznych Technicznych ZDW w Katowicach

1 lipca br.o­pu­bli­kowa­na zo­stała trze­cia e­dy­cja Wy­tycz­nych Tech­nicz­nych ZDW w Ka­to­wi­cach (przy­pa­dek spra­wił, że tego dnia mi­nę­ła 14. rocz­ni­ca po­wsta­nia na­szej jed­nost­ki or­ga­ni­zacyj­nej). Naj­now­sza e­dy­cja przy­no­si 11 no­wych wy­tycz­nych.

Trzy wy­tycz­ne, to cał­kiem nowe u­re­gulo­wa­nia, a pozostałych osiem to aktualizacje już obo­wią­zu­ją­cych. Dzie­sięć z nich do­ty­czy wy­ko­naw­stwa, a jedna pro­jek­towa­nia. Wśród no­wo­ści są m.in. u­re­gulo­wa­nia do­ty­czące warstw ście­ral­nych o po­lep­szonych wła­ści­wo­ściach a­ku­stycz­nych. Z kolei wy­tycz­ne pro­jek­towe do­ty­czą ba­rier o­chron­nych, jakie sto­sowa­ne będę odtąd na dro­gach wo­je­wódz­kich w Ślą­skiem.

Wy­tycz­ne zo­stały pod­da­ne zre­cen­zo­wa­niu przez na­uko­we au­to­ry­te­ty w dzie­dzinie dro­go­wnic­twa. Warto może przy­to­czyć frag­ment o­pi­nii dra hab. inż. Ta­de­usza San­dec­kiego, pro­fe­sora na Po­li­tech­nice War­szaw­skiej, który o wy­tycz­nych o­pi­su­ją­cych za­sady pro­jek­towa­nia ba­rier o­chron­nych na­pi­sał m.in. że: „…o­pra­cowano je z u­względ­nie­niem naj­now­szej wie­dzy tech­nicz­nej do­ty­czącej sys­te­mów ba­rier o­chron­nych, obowią­zu­jących aktów praw­nych, norm, dy­rek­tyw u­nij­nych, jak rów­nież do­świad­czeń pol­skich i eu­ro­pej­skich przy eks­plo­atacji tych u­rzą­dzeń.”

Dalej prof. Ta­de­usz San­dec­ki zwra­ca uwagę, że ko­niecz­ność o­pra­cowania tych wy­tycz­nych wy­ni­ka z braku od­powied­nich roz­porzą­dzeń Mi­nistra Tran­spor­tu i Go­spodar­ki Mor­skiej. Zw­ra­ca także uwagę na to, iż w o­pra­cowaniu wy­tycz­nych pro­jek­towa­nia ba­rier o­chron­nych „…jest wi­docz­ne wy­ko­rzysta­nie naj­now­szej wie­dzy eu­ro­pej­skiej” oraz, że ową wie­dzę „pod­da­no (…) we­ry­fi­ka­cji ze wzglę­du na od­mien­ne za­cho­wania u­czest­ni­ków ruchu na pol­skich dro­gach.”

W zmie­nio­nych wy­tycz­nych na­cisk zo­stał po­łożony na zwięk­sze­nie wy­ma­gań do­ty­czących rów­no­ści warstw ście­ral­nych na­wierzch­ni. In­ny­mi słowy, wszyst­kie prze­tar­gi o­gła­szane od lipca br. Za­wie­rają już w spe­cy­fi­ka­cjach (SIWZ) od­nie­sienie do trze­ciej e­dy­cji WT ZDW w Ka­to­wi­cach i wszyst­kie re­mon­ty i in­we­sty­cje będą we­ry­fi­ko­wa­ne w o­par­ciu o nowe, bardziej rygorystyczne wymagania.

Przy­po­mnij­my, że pierw­sza wer­sja WT ZDW w Ka­to­wi­cach o­pu­bli­kowa­na zo­stała w 2009 roku. Miało to bar­dzo duże zna­cze­nie dla pro­ce­su kon­tro­li ja­ko­ści re­mon­tów dróg wo­je­wódz­kich. Wy­ko­naw­cy już na e­ta­pie przy­stę­po­wa­nia do prze­tar­gu mieli jasną i nie bu­dzą­cą żad­nych wąt­pli­wo­ści in­for­ma­cję o ko­niecz­nych do zasto­sowa­nia ma­te­riałach i tech­no­logiach.

W roku 2011 o­pu­bli­kowa­na zo­stała druga e­dy­cja WT ZDW w Ka­to­wi­cach. Zmia­ny i nowe re­gu­la­cje do­ty­czyły m.in. stan­dar­dów mie­sza­nek bi­tu­micz­no-as­fal­to­wych.
Wy­tycz­ne tech­nicz­ne są do­stęp­ne dla wszyst­kich za­in­te­reso­wanych na stro­nie BIP ZDW w Ka­to­wi­cach. Do­stęp do ser­wi­su także przez za­kład­kę „Stan­dar­dy ZDW” w menu na głów­nej stro­nie ni­niej­szej wi­try­ny.

Po­ni­żej bez­po­śred­nie linki do wy­tycz­nych oraz listy zmian jakie przy­no­si trze­cia e­dy­cja WT ZDW w Ka­to­wi­cach.

do góry/span>