We wtorek, 5 bm. odbyło się Ogólnopolskie Forum Inżynierii Ruchu oraz Geodezji Zarządów Dróg Wojewódzkich. Zorganizowane zostało po raz pierwszy przez ZDW w Katowicach. Uczestniczyli w nim przedstawiciele 15 ZDW z całego kraju oraz zarządzający drogami w miastach na prawach powiatu; Rybniku i Chorzowie.
Celem spotkania była wymiana doświadczeń w takich dziedzinach inżynierii ruchu jak:
- oznakowanie pionowe i poziome – teoria i praktyka oraz najnowocześniejsze materiały stosowane w oznakowaniu,
- analiza zasadności budowy sygnalizacji świetlnej,
- procedura zatwierdzania projektów organizacji ruchu – kompetencje poszczególnych organów uczestniczących w niej,
- kontrola jakości oznakowania pionowego i poziomego oraz urządzenia używane do takiej kontroli,
- niekonwencjonalne działania zmierzające do poprawy bezpieczeństwa pieszych.
W dziedzinie geodezji poruszano takie zagadnienia jak:
- uwłaszczenie pasów drogowych,
- doświadczenia w użytkowaniu elektronicznych ewidencji geodezyjnych na podstawie praktyki ZDW w Katowicach,
- mankamenty przygotowania inwestycji drogowych w trybie „spec ustawy”.
Prawdziwie żywą dyskusję wywołały kwestie oznakowania pionowego i poziomego, zasadności budowy sygnalizacji świetlnych.
Wskazywano m.in. na brak elastyczności w stosowaniu ograniczenia prędkości. W naszych przepisach można wyłączyć obowiązywanie ograniczenia tylko w czasie. Ograniczenie prędkości obowiązywać może w określonych godzinach lub dniach tygodnia. Tymczasem w wielu krajach świetnie sprawdza się znak informujący o ograniczeniu prędkości tylko w czasie opadów deszczu i śniegu lub występowania mgły. Dyskutanci zgodnie twierdzili, że taka możliwość powinna istnieć, bo w ten sposób zmniejszyłaby się ilość odcinków, gdzie ograniczenie prędkości rzeczywiście jest potrzebne tylko wtedy, kiedy warunki atmosferyczne są niekorzystne. Tym samym wprowadzenie takiego znaku poprawiłoby płynność ruchu.
Także problematyka odszkodowań za grunty przejęte pod inwestycje drogowe, przyznawane i wypłacane w trybie „spec ustawy” wywołała duże zainteresowanie i dyskusję.
Wnioski z forum zostaną opracowane w listę postulatów dotyczących zmian w ustawodawstwie i przedstawione Konwentowi Dyrektorów ZDW, który będzie mógł je przedstawić jako propozycje zmian w przepisach dotyczących organizacji ruchu drogowego i zagadnień związanych z geodezją.