Budowa północnej obwodnicy Pszczyny w ciągu DW 935 – projektowana droga wojewódzka nr 935
Decyzja Zarządu Województwa Śląskiego nr UDA-RPSL.07.01.01-00-036/12-00 z dn. 22-11-2012 r. w sprawie dofinansowania projektu własnego pn. „Budowa północnej obwodnicy Pszczyny w ciągu DW 935 – projektowana droga wojewódzka nr 935” realizowanego w ramach Priorytetu VII – Transport Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego.
Zakres projektu:
Zakres projektu obejmuje wykonanie korpusu drogowego obwodnicy, budowę obiektów inżynierskich oraz przebudowę obecnej infrastruktury występującej na trasie wytyczonej obwodnicy. Do zadań szczegółowych projektu należą:
- wykonanie skrzyżowania jednopoziomowego skanalizowanego z sygnalizacją świetlną dla połączenia obwodnicy z drogą wojewódzką nr 935 – ul. Rybnica,
- wykonanie skrzyżowania jednopoziomowego skanalizowanego z sygnalizacją świetlną dla połączenia obwodnicy z ul. Batalionów Chłopskich,
- wykonanie wiaduktu WD-1 w ciągu ul. Leśnej nad projektowaną obwodnicą,
- wykonanie wiaduktów w ciągu obwodnicy nad:
- ul. Doświadczalną (droga gminna) – wiadukt WO-2,
- ul. Strzelecką (droga gminna) – wiadukt WO-3,
- ul. Łowiecką (droga gminna) – wiadukt WO-4,
- budowa sieci dróg serwisowych niezbędnych dla prawidłowej, bieżącej obsługi obwodnicy w zakresie technicznym, leżącej w gestii właściciela oraz służących do obsługi sąsiednich działek,
- wykonanie przepustów.
Projektowany ślad obwodnicy przebiega przez tereny niezurbanizowane. W większości przypadków są to tereny rolnicze, natomiast w rejonie skrzyżowania z ul. Leśną występują tereny leśne. Jedynie w rejonie skrzyżowań występuje rozproszona zabudowa.
Parametry techniczne projektowanej obwodnicy:
- klasa techniczna G,
- przekrój 1×2 (drogowy, w rejonie skrzyżowań uliczny),
- kategoria ruchu KR6,
- dopuszczalne obciążenie: 115kN/oś,
- prędkość projektowa: Vp=70 km/h
- prędkość miarodajna: Vm=90 km/h – teren niezabudowany, Vm=80 km/h – teren zabudowany,
- szerokość pasa ruchu: 3,5 m,
- szerokość pasa środkowego dla relacji w lewo -: 3,5 m,
- szerokość pasa zewnętrznego dla relacji w prawo: 3,5 m,
- opaska zewnętrzna: 0,5 m,
- pobocze: 1,5 m.
Cele projektu:
Celem projektu jest ukształtowanie efektywnego i zintegrowanego systemu transportowego poprzez udrożnienie kluczowej dla województwa śląskiego sieci drogowej w obrębie aglomeracji Pszczyńskiej, na trasie Katowice – Pszczyna– Żory – Rybnik – Racibórz. Wymienione udrożnienie sieci drogowej możliwe będzie dzięki budowie północnej obwodnicy miasta w skład której wchodzi szereg obiektów inżynierskich zmniejszających zagrożenia dla uczestników ruchu drogowego oraz umożliwiających wprowadzanie nowoczesnych systemu sterowania ruchem drogowym.
Projekt jest ważnym i kluczowym elementem infrastruktury drogowej, usytuowanym w centrum Europy na przecięciu szlaków komunikacyjnych biegnących z południa na północ i ze wschodu na zachód.
Wpływ projektu:
Niniejszy projekt budowy północnej obwodnicy miejscowości Pszczyna w ciągu DW 935 – projektowana droga wojewódzka nr 935 ma wpływ na:
- poprawę stanu infrastruktury drogowej poprzez odciążenie dróg lokalnych
i powiatowych przenosząc ruch bieżący oraz „tranzytowy” na przedmiotową północna obwodnicę Miasta Pszczyna, - zapewnienie bezpieczniejszego dojazdu do gmin i sołectw ościennych,
- poprawa bezpieczeństwa użytkowników dotychczasowej infrastruktury drogowej,
- poprawę płynności ruchu drogowego, skrócenie czasu dojazdu, a co za tym idzie zmniejszenie emisji spalin,
- zwiększenie konkurencyjności i atrakcyjności regionu aglomeracji pszczyńskiej i powiatów położonych w dalszej części ciągu drogi wojewódzkiej 935 względem pozostałych regionów województwa śląskiego,
- wykorzystanie w pełni potencjału społeczno-gospodarczego regionu aglomeracji pszczyńskiej,
- poprawę jakości życia mieszkańców,
- zwiększenie zainteresowania inwestorów zewnętrznych,
- poprawę stanu infrastruktury drogowej w myśl rozwoju małej i średniej przedsiębiorczości.
Zakres robót:
Zakres robót budowlanych obejmuje:
- budowę drogi (obwodnicy) o dł. ok. 4,25 km
- dwa skrzyżowania skanalizowane z sygnalizacją świetlną na połączeniu
z drogą wojewódzką nr 935 (ul. Rybnicka) w km 56+820,47 oraz na połączeniu z drogą powiatową nr 4121S (ul. Batalionów Chłopskich) w km 57+986,34, - cztery obiekty inżynierskie: wiadukt drogowy WD-1 w ciągu drogi gminnej – ul. Leśnej (nad obwodnicą w km 57+145,89), wiadukt drogowy WO-2 w km 58+903,50 w ciągu obwodnicy nad drogą gminną – ul. Doświadczalną, wiadukt drogowy WO-3 w km 60+338,80 w ciągu obwodnicy
a nad drogą gminną ul. Strzelecką, wiadukt drogowy WO-4 w km 60+586,14 w ciągu obwodnicy a nad drogą gminną – ulica Łowiecka - odwodnienie jezdni wraz z urządzeniami podczyszczającymi (separatory), które odbywać się będzie przez odprowadzenie wody do rowów przydrożnych. Na projektowanym odcinku drogi przewiduje się następujące elementy odwodnienia: – wpusty uliczne drogowe, rowy przydrożne, sieć kanalizacji deszczowej.
- przepusty
- ekrany z dzwiękochłonnych paneli akustycznych
- schody do obsługi separatorów
- przebudowa gazociągu wysokiego i średniego ciśnienia
- przebudowa sieci wodociągowych
- przebudowa sieci elektroenergetycznych i teletechnicznych.
Wykonawca: STRABAG Sp. z o.o. ul. Parzniewska 10, 05-800 Pruszków
Konsultant: MP Sp. z o.o. S.k.
Okres realizacji: kwiecień 2012 – listopad 2013
Całkowity koszt inwestycji: 57 898 043,19 PLN
Wartość dofinansowania projektu z EFRR: 50 321 128,82 PLN
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego
– realna odpowiedź na realne potrzeby