Sprawnie przez Bielsko

Bielsko-Biała nie jest wyjątkiem. Przejazd przez to miasto w godzinach szczytu komunikacyjnego to prawdziwa lekcja cierpliwości. Niestety również straty paliwa w korkach i zanieczyszczenie powietrza. Na szczęście dobiega końca budowa nowoczesnej drogi stanowiącej obwodnicę miasta i wyprowadzającej ruch samochodowy pojazdów zmierzających do Żywca i dalej ku granic

– Żadne miasto nie może się rozwijać i sprawnie funkcjonować bez odpowiedniej sieci drogowej. Zdając sobie z tego sprawę bielski samorząd od wielu lat przeznacza spore środki na budowę nowych i modernizację istniejących dróg. W ostatnich latach udało nam się przeprowadzić w Bielsku-Białej sporo bardzo poważnych inwestycji drogowych. Na szczególną uwagę zasługują dwie z nich: zachodnia obwodnica miasta oraz wiadukt wzdłuż ul. Wyzwolenia w ciągu drogi krajowej nr 52. Pierwsza została oddana do użytku w 2006 roku i w znaczący sposób usprawniła ruch samochodowy w południowo-zachodniej części miasta, a realizacja drugiej zakończyła się pod koniec ubiegłego roku, ułatwiając poruszanie się po północnych dzielnicach. Dzięki temu drugiemu przedsięwzięciu dodatkowo udało się usprawnić ruch tranzytowy od strony Cieszyna i Katowic w kierunku Żywca i dalej do granicy ze Słowacją – mówi prezydent Bielska-Białej  Jacek Krywult.

Głównym celem obecnego projektu jest budowa północno-wschodniej drogi obwodowej miasta Bielsko-Biała, od węzła „Komorowice”, czyli zjazdu z dwupasmowej drogi do Katowic, do węzła „Mikuszowice” („Żywiecka/Bystrzańska”). Inwestycja w całości  lokalizowana jest na terenie województwa śląskiego, w granicach administracyjnych miasta Bielsko-Biała.

– W tej chwili najważniejszą i zarazem największą inwestycją drogową na terenie Bielska-Białej i jedną z większych w Polsce jest realizowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad budowa wschodniej obwodnicy miasta. Historia tego przedsięwzięcia liczy sobie ponad 30 lat. Tyle bowiem trwały zabiegi kolejnych władz miejskich o rozpoczęcie budowy tej strategicznej arterii.  Dzięki obwodnicy wschodniej nie tylko zostanie wyprowadzona poważna część ruchu samochodowego ze śródmieścia, ale powinno też nastąpić jego unormowanie i równomierne rozłożenie na terenie całego miasta.  Za sprawą obwodnicy poza centrum zostanie wyprowadzony przede wszystkim ruch tranzytowy i ciężki. Powinno to w znakomity sposób zwiększyć przepustowość ulic przebiegających przez śródmieście Bielska-Białej – uważa prezydent  Jacek Krywult.

Zakres inwestycji obejmuje:

  • remont nawierzchni wraz z podniesieniem do klasy S standardu ul. Niepodległości, na odcinku od węzła „Komorowice” do węzła „Rosta” – dwie jezdnie,
  • budowę drogi ekspresowej od węzła „Rosta” („Komorowice/Rosta”) do węzła „Mikuszowice” („Żywiecka/Bystrzańska”) – dwie jezdnie,
  • budowę czterech węzłów drogowych: „Komorowice”, „Rosta” , „Krakowska” oraz „Mikuszowice” („Żywiecka/Bystrzańska”),
  • budowę dróg dojazdowych , w tym budowę  zjazdów indywidualnych i publicznych, kładek, tuneli dla pieszych etc.

Zadanie realizowane jest  jako jeden kontrakt na roboty, w podziale na dwa odcinki.

Jak wspomniano odcinek I obejmuje remont nawierzchni wraz z podniesieniem do klasy S standardu ul. Niepodległości, na odcinku od węzła „Komorowice” do węzła „Rosta” . Ulica Niepodległości stanowi przedłużenie DK nr 1 Bielsko – Cieszyn. To początek budowanej drogi od km 0+700 do km 3+450. Projektowany odcinek drogi ekspresowej łączy się tam z istniejącą drogą ekspresową S1. Droga w planie prowadzona jest po istniejącym śladzie DK52  (ul. Niepodległości).

Na  drodze  likwidowane są wszystkie skrzyżowania jednopoziomowe oraz zjazdy publiczne i indywidualne. W miejsce likwidowanych skrzyżowań z ul. Katowicką i ul. Węglową oraz ul. Daszyńskiego zaprojektowano wiadukty drogowe w ciągu drogi ekspresowej.  Obsługę przyległego terenu zapewnią istniejące oraz projektowane drogi dojazdowe, powiązane z miejskim układem drogowym. Koniec tego inwestycyjnego odcinka  zlokalizowany jest w miejscu połączenia z nowym śladem projektowanej drogi ekspresowej S69.

Odcinek II inwestycji obejmuje budowę drogi ekspresowej S69 na trasie Bielsko – Żywiec – Zwardoń od węzła „Rosta” do węzła „Krakowska”, czyli od km 0 do km 3+850. Droga ekspresowa S-69 zaczyna się od ul. Niepodległości i biegnie w kierunku wschodnim, w stronę Krakowa. Ulica Niepodległości oraz droga ekspresowa S-69 tworzą węzeł „Rosta”. Droga S-69 przekracza wiaduktem łącznice ulicy Niepodległości w km 0+328.  Na  km 1+380,50 na drodze ekspresowej S-69 występuje przejazd drogowy. Jest to wiadukt, którym ulica Wyzwolenia przekracza drogę S-69. Stworzono w ten sposób bezkolizyjne połączenie komunikacyjne dzielnicy Hałcnów z Lipnikiem. W miejscu przejścia drogi S69 przez las „Szaleniec” zaprojektowano  obiekt mostowy umożliwiający swobodny przepływ leśnych cieków. W  km 1+775 zaczyna się tymczasowy łącznik dwupasowy, dwujezdniowy. Odcinek tymczasowego łącznika będzie istniał do czasu wybudowania węzła typu WA „Suchy Potok” („Hałcnów”). Od łącznika trasa projektowanego odcinka drogi ekspresowej S-69 biegnie na południe do zaprojektowanego węzła „Krakowska”.

Na km 2+085,90 na drodze ekspresowej S69 występuje przejazd drogowy. Jest to wiadukt, którym ulica Witosa przekracza drogę S69. Stanowi to bezkolizyjne połączenie komunikacyjne dzielnicy Krzemionka z Lipnikiem. W ciągu drogi ekspresowej zaprojektowano estakadę, którą droga S69 przekracza rzekę Krzywą oraz linię kolejową. Odcinek nr 1 drogi S69 kończy się w km 3+850,70.

W celu zapewnienia bezpieczeństwa z uwagi na możliwość wystąpienia pożaru, klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia, zaprojektowano w pasie dzielącym drogi ekspresowej trzy przejazdy awaryjne. W tych miejscach zastosowano barierę dającą się łatwo demontować. Na całej długości S69 zaprojektowano drogowe bariery ochronne.

Ostatnia część budowy to droga ekspresowa S69 od węzła „Krakowska” do węzła „Mikuszowice” („Żywiecka/Bystrzańska”), czyli od km 3+850 do km 9+100. Ta część drogi ekspresowej S69 zaczyna się od km 3+850  i biegnie w kierunku południowym. W km 4+182  droga ekspresowa S69 krzyżuje się z drogą krajową nr 52 (ul. Krakowska), między Bielsko-Białą, a  Głogoczowem. Droga ekspresowa S69 oraz droga krajowa nr 52 tworzą węzeł typu WB w kształcie karo. Węzeł ten posiada jeden wiadukt, którym ulica Krakowska przekracza drogę ekspresową S69. Na drodze krajowej nr 52 w rejonie węzła wystąpią dwa skrzyżowania sterowane sygnalizacją świetlną.  Na odcinku od km 4+467  do km 4+617 droga S69 przekracza wiaduktem potok Niwka.

Na odcinku od km 4+661 do km 4+855 droga S69 przekracza wiaduktem ulicę Polną i ulicę Skowronków. Na odcinku od km 5+548 do km 5+883 droga S69 przechodzi wiaduktem nad doliną Złotego Potoku. W km 6+021 na drodze ekspresowej  występuje przejazd drogowy. Jest to wiadukt, którym ulica Langiewicza przekracza drogę S69. Na odcinku od km 6+681 do km 6+832 droga wiaduktem przechodzi nad ul. Górską oraz potokiem Straconka. W km 7+677 na drodze ekspresowej S69 występuje przejazd drogowy. Jest to wiadukt, którym ulica Wczasowa przekracza drogę S69.

Na odcinku od km 8+450 do km 8+922 droga S69 przekracza estakadą ulicę Żywiecką, linię kolejową, rzekę Białą oraz łącznicę węzła „Mikuszowice” („Żywiecka/Bystrzańska”). W tym rejonie zlokalizowany jest węzeł „Mikuszowice” („Żywiecka/Bystrzańska”) jeden z największych obiektów inżynieryjnych tej inwestycji.

Ponadto na całej długości budowanej drogi, wykonane zostaną urządzenia ochrony środowiska w postaci  ekranów akustycznych wraz z przejściami, kanalizacji deszczowej na całej długości trasy, urządzeń wstępnie oczyszczających wodę odprowadzaną z jezdni, ogrodzeń z siatki stalowej itp.  Wykonane zostaną  również urządzenia bezpieczeństwa ruchu takie jak: bariery ochronne, pobocza, przejazdy awaryjne itd. Rozbudowane i przebudowane zostanie także oświetlenie drogowe oraz towarzysząca infrastruktura techniczna. Wartość robót budowlanych wynosi ok. 1 254 mln zł, natomiast wartość zarządzania i nadzoru inwestycyjnego: 8 842 560,00 zł. Podpisanie  umowy na roboty budowlane miało miejsce  22 października 2008 , a plac budowy przekazano 29 października 2008r. Roboty budowlane rozpoczęły się 12  listopada 2008 r., a planowany termin oddania inwestycji do ruchu to 15 września 2011 r.

– W przyszłości obwodnica wschodnia ma połączyć się z planowaną dopiero Beskidzką Drogą Integracyjną, biegnąca z Bielska-Białej do Krakowa. Jeśli tę inwestycję uda się zrealizować to nasze miasto będzie miało dogodne, szybkie i bezpieczne połączenia we wszystkich kierunkach.  Po zakończeniu wymienionych inwestycji Bielsko-Biała będzie bez wątpienia jednym z najlepiej skomunikowanych polskich miast. Władzom miasta pozostaną wówczas jedynie prace przy modernizacji lokalnych ulic oraz bieżącym utrzymaniu miejskiej sieci drogowej – dodaje  prezydent Bielska-Białej Jacek Krywult.

 

do góry/span>