Krzysztof Matyjaszczyk o problemach komunikacyjnych Częstochowy

Prezydent miasta mówi o największych problemów komunikacyjnych miasta oraz przygotowaniu układu komunikacyjnego Częstochowy do połączenia z autostradą A 1.

– Podstawowe problemy komunikacyjne miasta to brak obwodnicy, niewystarczające środki na utrzymanie dróg krajowych i wojewódzkich oraz konieczność dostosowania istniejącego układu komunikacyjnego w mieście do szybkiego rozwoju transportu w tym rejonie. Częstochowę przecinają cztery drogi krajowe nr 1, 43, 46, 91. Natężenie ruchu na tych drogach w godzinie szczytu wynosi (w obu kierunkach) od 1100 pojazdów na godzinę na drogach nr 43 i 91, do ponad 3500 na drodze nr 46 i ok. 4700 pojazdów na drodze krajowej nr 1.

Z opublikowanych niedawno wyników pomiarów ruchu przeprowadzonych przez GDDKiA wynika, że ruch na DK 1 wzrósł o ok. 40% w ciągu ostatnich pięciu lat. Ponieważ Częstochowa nie posiada obwodnicy, drogi krajowe wprowadzają cały ruch tranzytowy, w tym ciężki, praktycznie do centrum miasta. Odcinek DK 1 w rejonie Częstochowy jest jednym z najbardziej obciążonych odcinków dróg w Polsce… Budowa obwodnicy miasta planowana już od trzydziestu lat odsuwa się w czasie. Obecnie został wszczęty ponownie proces projektowania trasy.

Łączna długość dróg krajowych, wojewódzkich i powiatowych, które są na utrzymaniu miasta jako powiatu grodzkiego (nie licząc oczywiście dróg gminnych) to 194 km (w tym drogi krajowe: ponad 46 km, drogi wojewódzkie: 20,5 km). Wobec trudności finansowych budżetu miasta środki na utrzymanie tych dróg w należytym stanie technicznym nie są wystarczające. Degradacja ich stanu technicznego powoduje wzrost uciążliwości dla mieszkańców miasta (hałas, drgania, obniżony poziom bezpieczeństwa ruchu). Miasto podjęło działania mające na celu usprawnienie istniejącego układu komunikacyjnego. Trwają prace budowlane przy budowie węzła drogowego DK 1 z ul. Makuszyńskiego, mającego na celu poprawę skomunikowania północnej części miasta z drogą krajową nr 1 (zadanie finansowane ze środków unijnych). Opracowany został program funkcjonalno-użytkowy dla przebudowy skrzyżowania drogi krajowej nr 46 z drogą krajową nr 1. Zakłada się, że inwestycja będzie dofinansowana ze środków unijnych. Po podpisaniu umowy o dofinansowanie zostanie rozpisany przetarg na wyłonienie wykonawcy w trybie „zaprojektuj i zbuduj”, Opracowany został także program przebudowy i rozbudowy ulicy Warszawskiej (droga krajowa nr 91) na odcinku od drogi krajowej nr 46 do granicy miasta (długość ok. 5,5 km). Z zakresu objętego tym programem na dwa odcinki opracowano już dokumentacje budowlane. Są to: łącznica DK 91 z DK 1, umożliwiająca wyjazd w kierunku Warszawy i projektowanego węzła autostradowego z ul. Warszawskiej (DK 91) oraz blisko 900-metrowy fragment DK 91 od ulicy Rząsawskiej do ulicy Korzeniowskiego, który poprawi nośność drogi krajowej na tym odcinku.


 

do góry/span>