Jak informowaliśmy, stumetrowy odcinek DW 925 w Mikołowie Paniowach został przed tygodniem całkowicie zamknięty dla ruchu. Trwają tu zaawansowane prace przy budowie nowego mostu w rejonie potoku Chudowskiego, w km 17+999,78. Inwestycja prowadzona jest w trudnych warunkach geotechnicznych – na terenie szczególnie narażonym na osunięcia skarp oraz deformacje podłoża.
Niebezpieczne osuwiska – konieczne działania zabezpieczające
Obszar budowy mostu znajduje się na terenie, gdzie po obu stronach drogi stwierdzono wysokie ryzyko osunięć. Przyczyną są grunty wrażliwe na wibracje, które prowadzą do osiadania podłoża i uszkodzeń korpusu drogi oraz skarp. Potwierdzone w analizach deformacje widoczne są także w terenie – szczególnie w rejonie poboczy i nasypów.
Zamknięcie drogi i prace wzmacniające
Z uwagi na bezpieczeństwo i konieczność wzmocnienia nasypu, zamknięto odcinek DW 925 pomiędzy Rudą Śląską (od skrzyżowania z ul. Karola Darwina i Wolności) a Orzeszem (ul. Kąty). Na zamkniętym fragmencie trwają intensywne prace ziemne polegające na:
- ułożeniu geosyntetyków (specjalistycznych siatek stabilizujących) pod nasypem drogowym,
- wykonaniu umocnienia skarp gabionami (konstrukcjami z siatek wypełnionych kamieniem).
Po stronie Orzesza ukończono już pierwszy etap podbudowy bitumicznej oraz kontynuowane jest wzmacnianie skarp.

Most niemal gotowy – pozostały prace wykończeniowe
Zasadnicze prace konstrukcyjne mostu zostały już zakończone. Gotowy jest obiekt mostowy wraz z izolacjami, płytami przejściowymi i nawierzchnią z asfaltu twardolanego. Pozostałe roboty obejmują:
- ukształtowanie i umocnienie stożków przyczółków kostką kamienną,
- dokończenie nawierzchni drogowej po stronie Rudy Śląskiej i Orzesza (warstwa wiążąca i ścieralna, kratki ściekowe, zabezpieczenie kap chodnikowych żywicą),
- montaż barier energochłonnych oraz dokończenie umocnień koryta potoku.
Budowa bez opóźnień
Przypomnijmy, że DW925, łącząca Rudę Śląską z Rybnikiem to jedna z największych drogowych inwestycji prowadzonych przez ZDW w Katowicach. Prace na ponad 23-kilometrowym odcinku przebiegają zgodnie z harmonogramem.
W ostatnich tygodniach wykonawca – firma Strabag Infrastruktura Południe – zrealizował szereg kluczowych robót. Ułożono nowe warstwy konstrukcyjne drogi, w tym warstwy wiążące asfaltu, a także rozpoczęto przebudowę zatok autobusowych oraz zjazdów do posesji. W miejscach szczególnie narażonych na szkody górnicze zastosowano wzmocnienia geosyntetyczne, co ma zwiększyć trwałość nawierzchni i zapobiec jej osiadaniu w przyszłości.
W ramach inwestycji powstają także nowe chodniki i ciągi pieszo-rowerowe. Część przystanków komunikacji publicznej została już dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, a w kolejnych etapach planowane są nowoczesne rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego, takie jak azyle dla pieszych, inteligentna sygnalizacja świetlna oraz wyspy spowalniające ruch.
Prace toczą się równolegle na kilku odcinkach trasy, m.in. w Przegędzy, Bełku, Orzeszu i Mikołowie Paniowach. Mimo dużego zakresu robót, dojazd do posesji jest zachowany.
To będzie całkiem nowa droga
Zakres przebudowy obejmuje wymianę całej konstrukcji jezdni do 11,5 tony nacisku osi, przebudowę skrzyżowań, budowę miejsc do kontroli ruchu oraz modernizację infrastruktury towarzyszącej: mostów, przepustów, odwodnienia i oświetlenia. Wykorzystywane materiały, w tym asfalt wysokomodyfikowany, mają zagwarantować co najmniej 50 lat trwałości nowej drogi.
Droga wojewódzka nr 925 stanowi istotne połączenie między autostradami A1 i A4 oraz obsługuje intensywny ruch lokalny i regionalny. Przebudowa trasy nie tylko poprawi komfort podróży, ale także zwiększy bezpieczeństwo i ułatwi dostęp do komunikacji zbiorowej mieszkańcom gmin położonych wzdłuż trasy.
Inwestycja, której wartość przekracza 343 miliony złotych, została sfinansowana głównie ze środków unijnych w ramach programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021–2027. Dofinansowanie z UE wynosi ponad 292 miliony złotych, a wkład własny województwa to blisko 52 miliony. Umowa z wykonawcą została podpisana 17 lipca 2023 roku, a zakończenie prac przewidziano na 17 kwietnia 2026 roku.

